Yleistä koboltista

Koboltti on kova ferromagneettinen hopeanvalkoinen metalli. Se esiintyy usein nikkelin ja kuparin yhteydessä, ja molempia esiintyy meteoriittiraudassa. Hienojakoinen kobolttimetalli muodostaa tulipalovaara. Kobolttiyhdisteitä tulisi käsitellä varoen, koska koboltti on lievästi myrkyllistä.

EU:n kemikaalivirasto (ECHA) määrittelee, paljonko metalliseoksissa saa olla kobolttia. Vuoden 2018 lopulla heräsi kiivas keskustelu, kun uutisoitiin (TEM, 29.11.2018) ECHA:n olevan aikeissa esittää Euroopan komissiolle, että metalliseoksissa saisi olla jatkossa korkeintaan 0,01% kobottia. TEM:n mukaan rautamalmissa esiintyy keskimäärin noin 0,4% kobolttia. Mahdollisen uuden rajan käyttöönoton seurauksena koboltti pitäisi poistaa rautamalmista, jotta siitä voitaisiin valmistaa esimerkiksi kuluttajatuotteita.

Elinkeinoministeri Mika Lintilän mukaan taloudelliset edelletykset koboltin jalostamiselle EU-maissa oliavt vaakalaudalla, jos ECHA:n esittämä pitoisuusraja toteutuu. Tärkeän akkumetallin jalostus olisi silloin vaarassa siirtyä EU:n ulkopuolisiin maihin.

– Jos koboltin CLP-luokituksen tiukennus johtaa koboltin käytön rajoituksiin, niin EU:n kiertotalousstrategian toteuttaminen ja eurooppalaisen akkuteollisuuden kehittyminen ovat vaarassa pysähtyä, varoitti ministeri Lintilä.

Eurooppa tarvitsee akkuja kamppailussa ilmanmuutosta vastaan esimerkiksi autoteollisuuden sähköistyessä ja kehitettäessä uusiutuvan energian varastointia, muistuttu elinkeinoministeri Mika Lintilä (TEM, 29.11.2018).

ECHA:n linjauksissa määritellään vaarallisiksi luokiteltujen aineiden maksimipitoisuudet metalliseoksissa. Kemikaaliviraston ja teollisuuden välillä on usein eri näkemyksiä siitä, pitäisikö pitoisuuksien sijaan puhua siitä, liukeneeko esimerkiksi esimerkiksi ruokailuvälineistä kobolttia, kun niitä käytetään normaalisti.

Mielenkiintoinen kysymys on myös koboltin käyttäytyminen esimerkiksi litiumakkujen kierrätyksessä. Eurooppalaisen Cobalt Institutin edustaja kertoi syksyllä 2018, että he eivät ole tutkimuksissaan perehtyneet koboltin riskeihin kierrätyksessä. Instituutin edustajan mukaan on suuri riski, että kobolttia päätyy ilmaan, kun akkuja puretaan ja murskataan kierrätyksen yhteydessä. Onkin mielenkiintoista nähdä, miten ECHA, jolle jo pelkkä kobolttipitoisuus on punainen vaate, suhtautuu kobolttia sisältävien akkujen ja muiden sähkö- ja elektroniikkatuotteiden kierrätyksen riskeihin.

Aiheesta lisää: Sähköautojen akuissa käytettävä koboltti on saamassas syöpäluokituksen – Kemikaalivirasto ei usko akkuteollisuuden karkaavan EuroopastaHämeen Sanomat, 16.12.2018.

Käyttökohteet

Ladattavat akut ja paristot ovat suurin ja nopeimmin kasvava markkina koboltille. Kysyntä tällä sektorilla kasvoi vuonna 2015 lähes 12 prosenttia nostaen koboltin kulutuksen akku- ja paristosektorilla 45.000 tonniin (Darton Commodoties, 2016). Vaikka kobolttia käytetään edelleen nikkeli-kadmium (NiCD) ja nikkeli-metallihydridi (NiMH) akuissa, yli 90 prosenttia nykyisestä kulutuksesta menee litiumioni-akkujen (Li-Ion)  valmistukseen. Vuonna 2015 ladattavat akut ja paristot vastasivat 49 prosenttia koboltin kokonaiskulutuksesta. Vertailun vuoksi, vuonna 2010 tämä sektori vastasi vain 28 prosentin osuudesta koboltin kokonaistuotannosta. Muita käyttöalueita ovat nikkeliseokset, jotka vastasivat noin 18 prosentin osuudesta, työkalujen materiaalit, katalyytit, pigmentit, magneetit sekä suuri joukko pienempiä käyttökohteita.  (Dias et al., 2018)

 

Kuva 1. Koboltin käyttökohteita

 

Kuva 2.  Esimerkkejä li-ion-akkujen erilaisista kemioista (lähteet: Cobalt Institute, Benchmark Minerals, Avicenne Energy, Dias et al. 2018)

 

Esiintymät ja tuotanto

Koboltti esiintyy yleisesti muiden metallien kanssa monimetallimalmeissa. Noin 97 prosenttia maailman koboltista tuotetaan nikkelin ja kuparin sivutuotteena lähinnä Afrikassa. Koboltin tuotanto on hyvin riippuvainen yhdestä, hyvin epästabiilista Afrikan maasta – Kongon demokraattisesta tasavallasta. Viime vuosina kiinalaiset ovat hankkineet aktiivisesti omistuksia kongolaisista kobolttikaivoksista. Kongossa tuotettua kobolttia jalostetaan myös Suomessa, jossa Freeport Cobaltin laitos vastaa noin 10 prosentin osuudesta (2015) maailman koboltin jalostuksesta.

Kuva 3. Kobottivarantojen jakautuminen eri maiden välillä (Dias et al. 2018)

 

Kuva 4. Cobalt means Congo (Bloomberg Environment, Nov 2018)

.

Kuva 5. Akkumetallien tuotanto globaalisti (lähde: InsideEV, 23.9.2019)

 

Kuva 6. Koboltin suurimmat tuottajamaat 2014 – 2018. (Lähde: USGS, Statista 2019)

 

Kuva 7. Mistä laajasti käytettyjen NMC-litiumioniakkujen (nikkeli-mangaani-koboltti) materiaalit tulevat? (lähde:  CEMAC, Aug 15, 2018)

 

Kuva 8. Helsingin Sanomat pohti jutussaan tammikuussa 2020, onko meillä vaihtoehtoja Kongon koboltille. (lähde:  HS 18.1.2020)

Koboltin hintakehitys

London Metal Exchangen kobolttihinnat laskivat yli 70%, noin 26 000 dollariin tonnilta, toukokuun 2018 ja elokuun 2019 välisenä aikana. Taustalla vaikutti hiipuva kuluttajakysyntä Kiinan sähköautomarkkinoilla. Alkuvuodesta 2020 koboltin hinnat ovat olleet 33 000 – 34 000 dollaria tonnilta – edelleen kaukana huippuhinnoista.

Markkinat heräsivät eloon elokuussa 2019. Koboltin hinta nousi parissa viikossa 18 % sen jälkeen kun Glencore kertoi jäädyttävänsä Mutandan kupari-koboltti-kaivoksensa toiminnan Kongossa ainakin vuoteen 2021. Pienillä markkinoilla yksikin iso toimija voi vaikuttaa paljon hintoihin.

Mutanda on maailman suurin kobolttikaivos. Se tuottaa noin viidenneksen maailman koko kobolttituotannosta, joka on kokonaisuudessaan vaatimattomat 135 000 tonnia vuodessa. Elokuussa koboltin hintataso oli 31 500 dollaria tonnilta, mikä oli edelleen kaksikolmasosaa alle 10 vuoden ennätystason, joka saavutettiin viime vuoden maaliskuussa (Mining.com, 20.8.2019)

 

Kuva 9. Glencoren ilmoitus Mutandan kaivoksen toiminnan jäädyttämisestä käänsi koboltin hinnan nousuun. (lähde: S&P Global Market Intelligence, Sep 23, 2019)

Glencore tuotti viime vuonna 46 300 tonnia kobolttia, kasvua 10% edellisestä vuodesta. Yhtiö arvioi toimittavansa tänä vuonna 29 000 tonnia kobolttia johtuen Mutandan kaivoksen sulkemisesta toistaiseksi.

 

Kuva 1o. Glencore on maailman suurin koboltin kaivosyhtiö, joka tuotti noin 32% maailman koko tuotannosta vuonna 2019. (Lähde: Roskill, 13.2.2020)

 

27th Cobalt Conference 2020, 13.-14.5.2020, Madrid. Järjestäjä: Cobalt Institute

 

Kobolttiin liittyviä uutisia 2020:

  • American Manganese announces up to 99,72% purity from recycling test results on electric vehicle battery materials from U.S. Department of Energy Critical Materials Institute Project. American Manganese, 20 Feb 2020.
  • Cobalt, lithium markets remained quiet as coronavirus delayed post-holiday recovery. SMM, 10 Feb 2020.
  • Älypuhelimme ja sähköautomme toimivat kongolaisella koboltilla, jota kaivetaan lapsityövoimalla – mutta onko meillä vaihtoehtoja? HS, 18.1.2020 (tilaajille).

Kobolttiin liittyviä uutisia 2019:

  • Unexpected bumb on the EV road hits battery metals. Mining.com, December 18, 2019.
  • Audi and Umicore use recycled cobalt and nickel. Electrive.com, 17 Dec 2019.
  • Can nickel sulphate respond to the lithium ion battery structural shift? Benchmark Mineral Intelligence, December 15, 2019.
  • Apple and Google named in US lawsuit over Congolese child cobalt mining deaths. The Guardian, 16 Dec 2019.
  • Tech giants sued over child deaths in DRC cobalt mining. Financial Times, 16 Dec 2019.
  • Cobalt & DRC: A Reminder of the salient points. Benchmark Mineral Intelligence, 16 Dec 2019.
  • Cobalt: More changes at the top at Katanga Mining. Roskill, 22 November 2019.
  • Analysts says tighter cobalt market swings sentiment in producers’ favor. S&P Global Market Intelligence, Sep 23, 2019.
  • 91% of Lithium for Lithium-Ion Batteries Comes From Three Countries. InsideEVs, Sep 23, 2019.
  • Are there enough materials to cover li-ion batteries?, CEMAC, August 15, 2018.
  • China’s Huayou pulls out of Congo cobalt mine investment after price slump. Reuters, August 16, 2019.
  • Cobalt price to jump 60% in next 18 months to $20/lb – UBS. Reuters, August 13, 2019.
  • Cobalt, nickel, other battery metals face supply crunch by 2020s – report. Mining.com, July 24, 2019.

Kobolttiin liittyviä uutisia 2018:

 

LATAA KRIITTISET METALLIT JA HUOLTOVARMUUS -RAPORTTI TÄÄLTÄ!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lisää aiheesta:

 

Glencorella vuoden 2019 lopussa varastossa Kongossa 12 797 tonnia kobolttia

 

Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille

Apple, Google, Dell, Microsoft ja Tesla on haastettu Yhdysvalloissa oikeuteen lapsikuolemista Kongon kobolttikaivoksilla

Koboltin hinta nousussa – Glencoren GEM-sopimus voi tuoda haasteita saatavuuteen

Glencore heiluttelee kobolttimarkkinoita