Kiina on panostanut lähes 60 miljardia dollaria sähköautoteollisuuteen ja noussut maailman markkinajohtajaksi. Seuraavana on vuorossa vetyauto. Platina on polttokennojen tärkeä raaka-aine.

Kovalla panostuksella sähköautomarkkinoihin Kiina on noussut maailman kärkimaaksi paitsi sähköautoissa, myös akkujen valmistajana. Valtion tuki on nostanut Kiinan myös yhdeksi suurimmista aurinkokennojen valmistajista. Nyt Peking haluaa toistaa saman reseptin polttokennoautojen osalta.  (Financial Times, 2.1.2019)

 

Vetyvoimaa

Polttokennoauto on auto, joka saa energiansa polttokennolla tuotettavasta sähköstä. Polttokenno tuottaa sähköä yleensä vedystä ja hapesta. Vety valmistetaan sähkön avulla vedestä ja säilötään tankkeihin, happi saadaan ilmasta. Kennon tuottama sähkö varastoidaan akkuihin, joita voidaan ladata myös jarrutuksen aikana. Akusta (tai vaihtoehtoisesti suoraan polttokennosta) sähkö johdetaan sähkömoottoriin (sarjahybridi; sähköä tuotetaan jollain voimanlähteellä, josta se siiretään sähkömoottoriin. Sarjahybridi-termiä käytetään lähinnä niiden autojen yhteydessä, joissa sähkö tuotetaan polttomoottorilla, kun taas vetypolttokennon tapauksessa puhutaan yleensä vetyhybridistä). (lähde: Wikipedia)

 

Polttokennot vauhdittamaan raskasta liikennettä

Vetyautojen avulla Kiina haluaa vauhdittaa liikenteen päästöjen pienentämistä ja vähentää riippuvuuttaan tuontiöljystä. Polttokenno pystyy tuskin haastamaan akkujen asemaa pienissä henkilöautoissa, mutta se sopii hyvin suurempiin ajoneuvoihin, kuten kuorma-autoihin ja busseihin. Esimerkiksi Toyotan strategiassa polttokennoja suunnitellaan nimenomaan raskaiden ajoneuvojen voimanlähteeksi ja pitkille etäisyyksille.

 

Kuva 1. Toyotan visio: täyssähköautot lyhyille matkoille, hybridit ja lataushybridit yleiskäyttöön ja polttokennot keskipitkille ja pitkille matkoille (Hope 2016)

 

“Despite its early effort in electrification with the Prius and a partnership with Tesla, Toyota has famously been looking down on battery-electric vehicles in favor of hybrid and fuel cell vehicles.” (Electrek, 7.1.2019)

 

Kiina haastajana polttokennomarkkinoilla

Aivan kuten akkuteollisuudessa viisi vuotta sitten, Kiina lähtee polttokennokisaan haastajana. Kärkipaikkoja pitävät Japani ja Korea. Toyota on liputtanut vahvasti polttokennojen puolesta. Japanilaisyhtiö toi markkinoille ensimmäisen polttokennoautonsa Mirain vuoden 2014 lopulla. Korealaisten vastaus on Hyundain Nexo, joka tulee markkinoille tämän vuoden aikana. Kiinalaiset ovat alkaneet ostamaan ulkomaista teknologiaa ja ulkomaisia yrityksiä saadakseen Japanin ja Korean etumatkaa kiinni. (FT, 2.1.2019)

Kuva 2. Vetyautoja esillä Darmstadtissa. Saksa on Euroopan johtavia polttokennoautojen markkinoita (kuva: J.Vesa)

 

Sähköautojen tuki loppuu, vetyautojen tuki jatkuu

Kiinan sähköautojen tuen on arvioitu päättyvän vuoteen 2020 mennessä. Kiina on jo lopettanut tuen sähköautoille, joiden akun kesto (range) ei täytä valtion asettamia vaatimuksia. Polttokennoautojen tuen uskotaan jatkuvan vuoteen 2025 saakka. Vuonna 2018 tuen polttokennoille arvioitiin olleen reilut 12 miljardia dollaria. Asiantuntijat ovat arvioineet, että vetyautojen määrä voisi nousta 2 miljoonaan ajoneuvoon vuoteen 2030 mennessä. Määrä vastaisi noin 5 prosenttia ajoneuvokannasta. (FT, 2.1.2019)

 

Polttokenno syö platinaa

Polttokennoteknologialla on Kiinan näkökulmasta useita etuja. Se auttaa Kiinaa pienentämään riippuvuuttaan tuontienergiasta ja tuontiraaka-aineista. Litiumioniakut tarvitsevat paljon erilaisia metalleja, kuten kobolttia, litiumi ja nikkeliä, mutta polttokennojen valmistus vaatii lähinnä platinaa, jota on tarjolla runsaaasti. Platina toimii katalyyttinä ja sitä kuluuu noin 0,5 – 0,6 grammaa kilowattituntia kohden. (FT, 2.1.2019).

Platinan kysynnän on arvioitu laskevan ajan myötä autoteollisuuden puolella siirryttäessä pois polttomoottoriautoista, joiden katalysaattoreissa käytetään platinaa ja palladiumia. Vaikka platinaa on periaatteessa runsaasti saatavilla, on sen hinnassa nähty heilahteluja viime kuukausina. Platina on tärkeä raaka-aine myös eräille Kriittiset materiaalit ja huoltovarmuus -seurantaryhmän jäsenyrityksille.

 

Kova kisa akkujen kanssa

Vaikka Kiinassa on esitetty optimistisia arvioida polttokennojen potentiaalista, tulee kisa sähköautojen ja akkujen kanssa olemaan kova. Maailman akkumarkkinoiden on arvioitu kasvavan 10-kertaiseksi vuoteen 2025 mennessä (Berstein Research). Riskinä nähdään, että Kiina luo polttokennoautojen markkinan, joka pysyy hengissä vain valtion tukien avulla. Kiinalaiset polttokennoautojen valmistajat vakuuttavat pystyvänsä kilpailemaan sähköautojen kanssa hinnassa, kunhan volyymit saadaan riittävälle tasolle. (FT, 2.1.2019)

 

Kuva 3. Korea julkaisi tammikuussa 2019 oman vetyauto-tiekarttansa. (Korea Joongang Daily, 18.1.2019)

 

Lisää aiheesta: