Useimmat lainsäätäjät, teknologiaekspertit ja liike-elämän edustajat ovat samaa mieltä, että Yhdysvalloilla on edessään kiristyvä kilpailu teknologian herruudesta Kiinan kanssa. Washington Post on analysoinut artikkelissaan kilpailuasetelmia eri sektoreilla markkinaosuusgraafien avulla. Seuraavassa muutama kriittisten materiaalien näkökulmasta kiinnostava esimerkki.

Osa kilpailun areenoista ovat vasta kehittymässä. Esimerkiksi kvanttitietokoneiden ja tekoälyn alueella kisa on vasta käynnistymässä. Yhdysvalloilla on vielä etumatkaa sellaisilla kriittisillä sektoreilla, kuten ohjelmistoteollisuus ja puolijohteet.

Mutta monilla teollisuudenaloilla, kuten älypuhelimet, dronet ja sähköautot, kiinalaiset yhtiöt ovat valtaamassa alaa – tai niillä on jo pitkä etumatka, muistuttaa Washington Post artikkelissaan.

Kiinan nousun takana on useita tekijöitä: osaava ja länsimaita edullisempi työvoima, valtavat valtion tuet sekä sijoittajien valmius rahoittaa valmistavan teollisuuden mittavia hankkeita, joiden tuotto-odotus on matalampi kuin ohjelmistoalalla, listaa Washington Post.

Kotimaiselle tutkimukselle ja teollisuudelle vaaditaan lisää tukea

Kiristyvästä kilpailusta Kiinan kanssa huolestunut Bidenin hallinto sekä monet kongressin jäsenet ovat vaatineet hallitukselta tukea kotimaiselle tutkimukselle ja valmistavalle teollisuudelle.

Jopa osa republikaaniedustajista on lieventänyt kantojaan vapaan kilpailun suhteen ja ollut myötämielisiä valtion toimille strategisten toimialojen kuten puolijohteiden edistämiseksi teollisuuspolitiikan keinoin.

Seuraavassa käydään läpi, millä sektoreilla Kiina on ottanut isoja harppauksia, ja mitä teollisuudenaloja amerikkalaisyritykset edelleen dominoivat vahvasti.

Älypuhelimet

Amerikkalainen Apple ja etelä-korealainen Samsung ovat ne älypuhelinbrändit, jotka useimmat länsimaiden asukkaat tuntevat. Applen ja Samsungin yhteinen osuus maailman älypuhelinmarkkinoista on noin kolmannes.

Mutta useissa maailman kolkissa, mukaan lukien Aasia ja Afrikka, kiinalaiset älypuhelinvalmistajat dominoivat markkinoita. Ne pitävät hallussaan kolmea paikkaa maailman viiden johtavan älypuhelimen listalla, kertovat IDC:n tilastot.

Yhdysvaltojen pyrkimykset estää puolijohteiden myynti Huaweille on vaikeuttanut yhtiön kykyä valmistaa älypuhelimia ja sitä kautta leikannut yhtiön markkinaosuutta viime vuosina, mutta muut kiinalaisbrändit ovat paikanneet tilanteen.

Kiinalainen Xiami ohitti tänä vuonna Applen ja nousi kakkoseksi älypuhelinkisassa. Samsung on edelleen suurin valmistaja.

Useat muut kiinalaiset älypuhelinbrändit, joista me länsimaiden asukkaat emme ole koskaan kuulletkaan, ovat menestyneet vahvasti Afrikassa ja Aasiassa edullisten ja laadukkaiden älypuhelintensa  ansiosta.  Kiinalainen matkapuhelinvalmistaja Transsion on nyt markkinajohtaja Afrikassa Infinix-, Tecno- ja Itel-tuotemerkeillään.

Kuva 1. Maailman viidentoista johtavan älypuhelinbrändin markkinaosuus kehitys: vuonna 2021 (Q1 & Q2) kiinalaisten valmistajien yhteenlaskettu osuus on jo lähes 60 prosenttia. (Lähde: IDC / The Washington Post 2021)

Tietoliikenneverkkojen laitteistot

Länsimaat törmäsivät kiinalaiseen televerkkojen teknologiaan, kun Huawei kasvoi nopeasti maailman suurimmaksi matkapuhelinverkkojen tukiasemien toimittajaksi, kertoo Washington Post artikkelissaan. Nykyään kiinalaiset verkkotoimittajat hallitsevat markkinoita 36 prosentin markkinaosuudellaan, kärjessä Huawei.

Kuva 2. Markkinaosuuksien kehitys vuodesta 2014. (Lähde: Dell`Oro Group / The Washington Post 2021)

Huawein asema on ollut erityisen vahva 4G- ja 5G-verkoissa, joihin monet tulevaisuuden teknologiat pohjautuvat. Kiinalaisyhtiön mittavat investoinnit laitteiden kehitykseen ja valmistukseen vauhdittavat sen kasvua samaan aikaan, kun amerikkalaisyhtiöt vetäytyivät tältä sektorilta.

Lopputuloksena oli, että nykyään tuskin mikään amerikkalaisyritys myy televerkon laitteistoja. Cisco myy kytkimiä ja reitittimiä operaattoreiden verkkojen ydinkerroksiin, mutta ei tarjoa tukiasemia.

Huawein päästyä hallitsevaan markkina-asemaan Yhdysvallat käytännössä kielsi yhtiön laitteiden myymisen markkinoillaan. Yhdysvallat myös painosti liittolaisiaan luopumaan Huawein teknologiasta syyttäen yhtiötä verkon vakoilusta tai häirinnästä.  Tämä kampanja on iskenyt loven Huawein markkinaosuuteen, ja auttanut Ericssonia ja Samsungia kasvattamaan omaa markkinaosuuttaan.

Kaupalliset dronet

Kaupalliseen käyttöön tarkoitetut dronet ovat yksi Kiinan vahvimmista sektoreista laitevalmistuksessa, kertoo The Washington Post artikkelissaan.

Yksi kiinalainen yhtiö, teknologiayrittäjä Frank Wangin perustama DJI, käytännössä ”omistaa” USA:n miehittämättömien ilma-alusten markkinat. Niitä käytetään maatalouden, elokuvateollisuuden, julkisten turvallisuuden ja ilmakuvauksen sovellutuksissa.

Amerikkalaisten ja muiden länsimaisten markkinaosuudet ovat niin pieniä, että ne hädin tuskin erottuvat tilastoissa (ks. kuva 3 alla). Yksi mielenkiintoinen länsimainen yhtiö on kolmen MIT:n kasvatin perustama Skydio, mutta senkin markkinaosuus on alle prosentti kaupallisten dronejen markkinasta, kertoo Drone Industry Insights –yhtiön tilastot.

Kuva 3. Kiina hallitsee ylivoimaisesti kaupallisessa käytössä olevien dronejen markkinoita.  (Lähde: Drone Industry Insights / The Washington Post 2021)

Länsimaiset drone-valmistajat tulevat todennäköisesti hyötymään Yhdysvaltojen valtionhallinnon kasvavasta huolesta, että kiinalaisvalmisteisia droneja voidaan käyttää vakoilutarkoituksiin, ennustaa The Washington Post artikkelissaan.

Yhdysvalloissa tuli voimaan vuonna 2020 laki, joka kieltää USA:n armeijaa käyttämästä kiinalaisvalmisteisia drojena. Myös muut valtion virastot ovat rajoittaneet niiden käyttöä. Pentagon on kutsunyt DJI-yhtiötä kansalliseksi turvallisuusriskiksi ja suosittelee niiden sijaa viittä ”luotettavaa” drone-valmistajaa, jotka ovat amerikkalaiset Skydio, Altavian, Teal Drones ja Vantage sekä ranskalainen Parrot.

Kiinalaisvalmistaja DJI pitää väitteitä puhtaasti poliittisina syytöksinä ja vakuuttaa kunnioittavansa asiakkaiden tietojen luottamuksellisuutta.

Sähköautot

Polttomoottoriautojen markkinoita ovat hallinneet länsimaiset, japanilaiset ja korealaiset autonvalmistajat, mutta sähköautojen markkinoilla kilpailu kiinalaisten valmistajien kanssa kiristyy erityisesti Kiinan markkinoilla, jotka ovat maailman suurin automarkkina.

Tesla on säilyttänyt kärkipaikan maailman sähköautomarkkinoilla. Tesla käy hyvin kaupaksi niin Kiinassa, Yhdysvalloissa kuin Euroopassakin, kertoo Canalysisin tilastot. Kakkosena tilastoissa on VW-ryhmä.

Kiinaiset sähköautomerkit BYD, Great Wall Motors ja Nio ovat suosittuja myös Kiinan ulkopuolella, kertoo Credit Suissen data.

Kiina valtio on käyttänyt vähintään 60 miljardia dollaria maan sähköautoteollisuuden tukemiseen tutkimusrahoituksen, verohelpotusten ja latausasemien rahoittamisen muodossa, kertoo washingtolaisen Center for Strategic and International Studies –ajatuspajan tutkimus. Toistaiseksi kiinalaiset sähköautot eivät ole saavuttaneet juurikaan suosiota  Kiinan ulkopuolella, kertoo The Washington Post artikkelissaan.

Kuva 4. Tesla on maailman suurin sähköautojen valmistaja. (Lähde: Canalysis / The Washington Post 2021)

Puolijohteet

Yhdysvallat hallitsee edelleen maailman puolijohdemarkkinoita eli mikrosiruja, jotka pyörittävät edistyksellisintä elektroniikka lentokoneista älypuhelimiin ja autoista pölynimureihin, listaa The Washington Post artikkelissaan.

Vuonna 2020 amerikkalaisyhtiön osuus maailmaan lähes 500 miljardin dollarin sirumarkkinoista oli noin puolet, kertoo IC Insightsin tilastot.

Kuva 5. Yhdysvallat vastaa noin puolesta maailman puolijohteiden myynnistä, mutta valmistaa niistä itse vain noin 13 prosenttia.  (Lähde: IC Insights / The Washington Post 2021)

Todellisuudessa monet mikrosiruja myyvät amerikkalaisyhtiöt eivät valmista niitä itse. Yhtiöt suunnittelevat puolijohteet, mutta ulkoistavat tuotannon isoille sopimusvalmistajille, kuten taiwanilainen TSMC.

Puolijohteiden tuotantokapasiteetista noin 13 prosenttia on Yhdysvalloissa, 16 prosenttia Kiinassa, 20 prosenttia Taiwanissa, 19 prosenttia Etelä-Koreassa ja 17 prosenttia Japanissa, kertoo Semiconductor Industry Associationin (SIA) tutkimus.

Kaikkein edistyksellisimpien logiikkapiirien, joiden viivanleveys on on alle 10 nanometriä, tuotannosta Taiwanin osuus on 92 prosenttia ja Etelä-Korean loput.

Hieman yksinkertaisempien prosessoreiden valmistajan Yhdysvallat on suuri. Kiina on tähän mennessä valmistanut lähinnä vanhemman sukupolven siruja, joiden myötä sen markkinaosuus maailman puolijohdemyynnistä on vaatimattomat 4 prosenttia, kertoo The Washington Post artikkelissaan.

Huolimatta vuosia jatkuneista investoinneista, Kiinalla on ollut haasteita kehittää ja valmistaa kaikkein edistyksellisimpiä puolijohteita, jotka vaativat huippuluokan suunnittelu- ja tuotanto-osaamista. Kiina jatkaa kuitenkin miljardien investointejaan omaan sirutuotantoonsa kuroakseen etumatkaa kiinni.

Bidenin hallinto on tehnyt kovasti töitä palauttaakseen puolijohteiden tuotantoa takaisin Yhdysvaltoihin. Senaatti hyväksyi hiljattain 52 miljardin rahoituspaketin kotimaisen sirutuotannon ja –tutkimuksen vahvistamiseksi. Rahoituspaketti tarvitsee vielä edustajainhuoneen hyväksynnän, kertoo The Washington Post.

Akut

Litiumioniakut ovat keskeisessä roolissa syntymässä olevan ”vihreän talouden” kehityksessä. Akkuja tarvitaan sähköautoihin sekä varastoimaan aurinko- ja tuulienergiaa. Kiinalla on akkutuotannossa vahva etumatka, jonka uskotaan myös säilyvän.

Kiina on tukenut akku- ja sähköautoteollisuuttaan kymmenien miljardien dollarien tuellaan tutkimukseen ja kehitykseen, tuotantoon ja latauspisteiden rakentamiseen. Kiina on myös tukenut sähköautojen hankintaa sekä myöntämällä sähköauton ostajille rekisterikilvet paljon nopeammin kuin polttomoottoriauton ostajille, listaa The Washington Post syitä Kiinan sähköautomarkkinoiden vahvalle kasvulle.

Kuva 6. Maailman akkumarkkinoilla Kiinan vahvan aseman uskotaan säilyvän.  (Lähde: Benchmark Mineral Intelligence / The Washington Post 2021)

 

Kuva 7. Maailman 10 suurinta sähköautojen akkujen valmistajaa ovat kaikki Aasiasta, valtaosa Kiinasta.  (Lähde: Visual Capitalist 2021)

Aurinkopaneelit

Aurinkopaneelien globaali kysyntä tulee kasvamaan rajusti valtioiden pyrkiessä kasvattamaan uusiutuvan energian tuotantoaan. Kiina on aurinkopaneelien ylivoimaisesti suurin tuottajana.

Kiina hallitsevaa asemaa korostaa vielä sekin, että valtaosa aurinkopaneelien tuotannosta Malesiassa ja Vietnamissa on kiinalaistan yritysten hallitsemaa tuotantoa.

Kuva 8. Kiina valmistaa ja toimittaa valtaosan maailman aurinkokennoista. (Lähde: SPV Market Research / The Washington Post 2021)

Toim.huom. Kriittisetmateriaalit.fi-sivustolla on seurattu viime vuodet Kiinan vahvaa menoa kriittisten raaka-aineiden tuotannossa ja jalostuksessa, mutta aika vakuuttavaa – tai pelottavaa – on tämä Kiinan dominointi useiden tulevaisuuden kannalta merkittävien teknologioiden tuottajana. Länsimaat ovat syystäkin huolissaan tästä menosta, mutta onko Kiina jo niin pitkällä, että länsimaat eivät sille kohta enää pärjää. Kiinalla on valtavat kotimarkkinat näille teknologioille, lisäksi maa kasvattaa jatkuvasti rooliaan Aasian markkinoilla. Parhaillaan Kiina pyrkii mukaan Aasian ja Tyynenmeren maiden CPTPP-kauppajärjestöön.

 Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoja: jarkko.vesa(at)notinnovatedhere.fi

(Julkaistu 27.9.2021, päivitetty 28.9.2021)

Lähteet: