Harvinaisten maametallien teollisuus on vaipunut koronavirusepidemian seurauksena horrokseen, uutisoi Global Times. Toimialan sisällä arvioidaan, että jos tuotantoa ei saada palautettua normaalille tasolle kuukauden sisällä, toimitukset Yhdysvaltoihin, Japaniin ja Eurooppaan kärsivät – kuten koko globaali toimitusketju. Aiemmin tällä viikolla kerroimme koronaviruksen vaikutuksista koboltti- ja litium-markkinoihin. Myös elektroniikkateollisuus on vaikeuksissa Wuhan alueella, joka on tärkeä elektroniikkavalmistuksen keskittymä.

Global Timesin haastatteleman, Ganzhoussa toimivan suuren valtio-omisteisen magneettivalmistajan toimitusjohtajan mukaan useimmat harvinaisten maametallien arvoketjun ylä- ja alavirran yritykset eivät olleet vielä 12.2. mennessä käynnistäneet tuotantoaan. Yksi syy on, että paikalliset työntekijät eivät voi tulla töihin.

Työntekijöitä ei ole ja tavara ei liiku

Magneettivalmistajan toimitusjohtajan mukaan paikallista työvoimaa on niukasti saatavilla ja muualta maasta saapuvat, kiinalaisen uudenvuoden viestosta palaavat työntekijät joutuvat 14 päivän karanteeniin. Logistiikkaongelmien takia tehtaiden on myös vaikea hankkia raaka-aineita ja toimittaa valmiita tuotteita asiakkailleen, tuskaili toimitusjohtaja Global Timesin haastattelussa.

Ganzhou on Kiinan harvinaisten maametallien sektorin tärkeä keskus. Noin 70 prosenttia maailman keskiraskaista ja raskaista harvinaisista maametalleista tuotetaan Ganzhoussa, kertoo Global Times.

Estääkseen koronaviruksen leviämistä paikalliset viranomaiset siirsivät tehtaiden avaamista lomien jälkeen. Saadakseen luvan käynnistää tuotannon, yritysten pitää hankkia hengityssuojaimia ja desinfiointiaineita.

Vain viidennes tuotannosta käynnissä

Global Timesin haastattelema, pienen harvinaisia maametallien talteenottoa tekevän yrityksen toimitusjohtaja kertoi, että vain noin 20% paikallisista harvinaisten maametallien tuottajista on käynnistänyt tuotannon uudelleen pyhien jälkeen. Useimmat muut yritykset, mukaan lukien haastateltu yritys, tekevät edelleen valtion vaatimia valmisteluja tuotannon aloittamiseksi.

Toimitusjohtaja kertoo, että yhtiö ei ole vielä päättänyt, milloin tuotanto käynnistetään uudelleen. Ajankohta riippuu siitä, miten koronavirusepidemia saadaan hallintaan.

Varastotasot korkealla ja vienti toimii

Harvinaisten maametallien tuotanto vaatii paljon työvoimaa, joten toimitusjohtajan mukaan on ymmärrettävää, että yritykset ovat hyvin varovaisia. Hän painottaa kuitenkin, että vaikutukset harvinaisten maametallien vientiin Kiinasta ulkomaille ovat heidän tapauksessaan pienet, koska yritys täytti varastot ennen uudenvuoden pyhiä.

Kiinan harvinaisten maametallien tuottajien etujärjestön, China Rare Earth Industryn edustajan mukaan hintojen ollessa alhaalla arvoketjussa alavirrassa olevat yritykset ostavat usein harvinaisia maametalleja varastoon.

Etujärjestön edustaja muistuttaa, että vaikka harvinaisten maametallien toimituksissa on häiriöitä, viivästykset kuljetuksissa ja lopputuotteiden markkinoiden hiljentyminen tasoittavat vaikutuksia teollisuuden koko toimitusketjussa. Hän ei uskonut tilanteella olevan kovin suuria vaikutuksia.

Kuukauden seisokki alkaa näkyä globaaleilla markkinoilla

Edustaja totesi kuitenkin, että jos tuotantoa ei saada kuukauden sisällä käyntiin, tilanne alkaa vaikuttaa harvinaisten maametallien vientiin Yhdysvaltoihin, Japaniin ja Eurooppaan – ja koko globaalin toimitusketjuun. Paikallisten tuottajien varastot ehtyvät eikä niiden tuotanto pysty tyydyttämään kansainvälistä kysyntää.

Global Timesin mukaan sijoittajat näyttävät suhtautuvan tilanteeseen rauhalllisesti.

Aiemmin tällä sivustolle kerroimme, miten akku- ja autotehtaiden sulkeminen heijastuu litiumin ja koboltin markkinoille. Myös Kiinan sähköautomarkkinat kärsivät tilanteesta ainakin vuoden ensimmäisellä puolikkaalla. Korealainen autonvalmistaja Hyundai on kärsinyt pahasti Kiinan tilanteesta, kertoo Reuters.

Lähde:

  • China’s rare-earth sector at 20% capacity as companies face shortfalls on logistics, labor fronts. Global Times, 12 Feb 2020.
  • Hyundai bet big on China. Now coronavirus is twisting its supply chain. Reuters, 13 Feb 2020.

Lisää aiheesta:

  • Steel demand plunges amid coronavirus epidemic, depressing prices. Caixin Global, 8 Feb 2020.
  • Coronavirus tests tech’s supply chain resilience. EETimes, 6 Feb 2020.
  • The outbreak in Wuhan – Semiconductors and sulfuric acid. EETimes On Air, 7 Feb 2020.
  • Coronavirus exposes West’s vulnerability. EETimes, 6 Feb 2020.
  • Corona virus disrupts Chinese recycling sector. Recycling International, 7 Feb 2020.
  • Suppy chain braces for coronavirus fallout. EPSNews, 3 Feb 2020.
  • Nyt on Apple lujilla – hirvittävä virus kyykytti iPhone-tehtaat, töihin tulijat saattavat päästä hengestään. Tivi, 10.2.2020.
  • Koronavirus voi tartuttaa jopa 60 prosenttia maailman väestöstä – WHO:n mukaan ”hyvin vakava uhka maailmalle”. Iltalehti, 11.2.2020.
  • China’s Hubei province reports nearly 15,000 new coronavirus cases and 242 additional deaths in 1 day. Business Insider, 12 Feb 2020.

Koronavirus testaa teknologia-alan toimitusketjujen resilienssin

Kiinan koboltti- ja litium-markkinoilla hiljaista koronaviruksen viivästyttäessä tuotannon uudellenkäynnistystä juhlapyhien jälkeen