Kiinalaisen Geelyn nykyisin omistama Volvo on esitellyt ensimmäiset tuotantolinjalta tulleet autot, joiden akuissa käytetyn kierrätetyn koboltin alkuperää on seurattu lohkoketjujen avulla. Volvo on myös liittynyt mukaan hankkeeseen, jossa seurataan Kongosta tulevan koboltin kulkua, kertoo Reuters.

Autonvalmistajiin kohdistuu kovat paineet, kun asiakkaat ja sijoittajat kaipaavat näyttöjä, että sähköautojen valmistamiseen ei käytetä verimetalleja tai lapsityövoimaa.

Volvo kertoo tiedotteessa jäljittäneensä koboltin liikkeet kiinalaiselta kierrätyslaitokselta Volvon Zheijangin tehtaalle. Pilottiprojekti kesti kaksi kuukautta ja sen tavoitteena oli tarjota ”täysi läpinäkyvyys ja jäljitettävyys” kierrätyskoboltille.

Lohkoketjuratkaisun on kehittänyt brittiläinen Circulor. Ratkaisu pohjautuu Oraclen teknologiaan ja se on tarkoitus ottaa laajasti käyttöön tämän vuoden aikana. Kierrätyskoboltista tehdyt akut on valmistanut kiinalainen akkuvalmistaja CATL.

Lisää aiheesta:

 

Keskustelu litiumioniakkujen kierrätyksestä käy kuumana