Volvo Cars ja Northvolt perustavat yhteisyrityksen, joka kehittää ja valmistaa kestävästi akkuja Volvon seuraavan sukupolven täyssähköautoihin, kertoo Northvolt tiedotteessaan. Ruotsin seuraavan akkukennotehtaan sijainti selviää vuoden 2022 alkupuolella. Kisa noin 2 500 – 3 000 ihmistä työllistävästä kennotehtaasta käy kuumana. Vahvimmat kandidaatit tehtaan sijaintipaikaksi ovat Göteborg ja Gävle, arvioi ruotsalaismedia. Ruotsalaispaikkakuntien ohella myös Vaasa ja Belgian Gent ovat olleet spekulaatioissa mukana.
Volvo Cars ja Northvolt julkistivat yhteistyönsä aiemmin tänä vuonna. Nyt yhtiöt ovat allekirjoittaneet sitovan yhteistyösopimuksen akkujen kehittämisestä ja vastuullisesta valmistamisesta Volvon seuraan sukupolven täyssähköautoihin, kertoo Volvo Cars. Yhtiöt rakentavat ensimmäisessä vaiheessa yhteisen tutkimus- ja kehityskeskuksen Göteborgiin osana vajaan kolmen miljardin euron investointia akkujen kehitystyöhön ja valmistukseen. Volvo Cars on kiinalaisen sähköautovalmistajan Geelyn tytäryhtiö.
T&K-keskuksen toiminta käynnistyy vuoden 2022 aikana ja se työllistää joitain satoja henkilöitä. Northvoltin tiedotteen mukaan tutkimus- ja kehityskeskus nostaa Volvon yhdeksi harvoista autonvalmistajista, joka osallistuu itse akkujen kehittämiseen ja tuotantoon.
Kova kisa Ruotsin seuraavasta akkutehtaasta
Tulevan akkukennotehtaan sijainti julkistetaan vuoden 2022 alkupuolella. Ruotsalaislehdistössä kisaa akkutehtaan sijoituspaikasta on seurattu tiiviisti syksyn aikana, onhan kyseessä lähes 3 000 ihmistä työllistävä tehdashanke. Tärkeimpiä valintakriteereitä ovat puhtaan energian ja osaavan työvoiman saanti, arvio Dagens Nyheter artikkelissaan.
SVT uskoi vielä marraskuussa myös Gävlen oleva akkutehdaskisassa vahvoilla mukana. Kaupunki kävi tiukkaa kisaa Skellefteån kanssa neljä vuotta sitten, kun Northvolt päätti ensimmäisen akkukennotehtaansa sijoituspaikasta.
Dagens Nyheterin mukaan mahdollisten tehdaspaikkakuntien lista oli marraskuussa supistunut viiteen. Gävle oli yksi näistä. Vasabladet uutisoi lokakuussa Dagens Nyheteriin viitaten, että arvioinnissa oli mukana Ruotsin Göteborgin, Sundsvallin, Gävlen, Norrköpingin ja Skövden ohella myös Vaasa ja belgialainen Gent.
50 GWh akkukennotehdas
Northvoltin tiedotteen mukaan yhtiöt ovat nyt viime metreillä ”sopivan eurooppalaisen” tehdaspaikkakunnan valintaprosessissa. Akkukennotehtaan kapasiteetiksi on suunniteltu 50 gigawattituntia. Tämä määrä akkukennoja riittäisi noin puoleen miljoonaan sähköautoon vuodessa.
Rakennustöiden pitäisi käynnistyä vuonna 2023 ja tuotannon pitäisi olla täydessä vauhdissa vuonna 2026. Northvolt arvioi tehtaan työllistävän jopa 3 000 ihmistä.
(Julkaistu 12.12.2021)
Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoja: jarkko.vesa(at)notinnovatedhere.fi
Lähteet:
- Volvo Cars and Northvolt to open Gothenburg R&D centre as part of SEK 30bn investment in battery development and manufacturing. Northvolt, 10 Dec 2021.
- Volvo Cars and Northvolt to open Gothenburg R&D centre as part of SEK 30bn investment in battery development and manufacturing. Volvo Cars, 10 Dec 2021.
- Fortsatt hopp om batterifabrik i Gävle – Edsvik (S): #Vi är entusiastika och spändä”. SVT, 5 Nov 2021.
- Kampen hårdnar om nya batterifakriken. Dagens Nyheter, 25 Oct 2021.
- DN: Vasa tänkbar ort for Northvolts och Volvos nya batterifabrik. Vasabladet, 25 Oct 2021.
Lisää aiheesta:
Skellefteån ihme: kuinka Northvoltin akkutehdashanke mullisti täysin pikkukaupungin elämän
Wanted: 100 000 uudisasukasta vihreiden investointien myötä napapiirille
Ikävä uutinen Vaasalle: Johnson Matthey ilmoittaa vetäytyvänsä akkumateriaalien markkinoilta