Vuonna 2020 käytettiin maailmanlaajuisesti 18 750 tonnia kobolttia uusien ladattavien henkilöautojen ajovoima-akkuihin. Tämä tarkoittaa 29 % kasvua edellisvuoteen verrattuna, kertoo Adamas Intelligencen raportti.
Tuoreen markkinaraportin mukaan koboltin kulutuksen kasvun taustalla on ladattavien ja täyssähköisten henkilöautojen myynnin kasvu vuoden 2020 jälkimmäisellä puoliskolla erityisesti Kiinassa ja Euroopassa, kertoo Mining.com.
Volkswagen käytti eniten kobolttia
Adamas Intelligencen vertailun perusteella viisi johtavaa ladattavien autojen valmistajaa vastasi lähes puolesta koko kobolttimäärästä.
Suurin koboltinkäyttäjä oli Volkswagen Group, joka käytti lähes 3 000 tonnia kobolttia Volkswagenin, Audin, Porschen ja SEAT:n ladattaviin autoihin. Luvussa on mukana myös konsernin Kiinassa valmistetut autot.
Toiseksi eniten kobolttia käytti viime vuonna Tesla, jonka kokonaiskulutus vuonna 2020 oli reilut 2 000 tonnia.
Adamas Intelligencen raportin mukaan tästä määrästä 63 prosenttia meni Tesla Model 3 –autoihin, Model Y:n osuus oli 16 % ja Model S:n osuus 9 %, kertoo Mining.com uutisessaan.
Kuva 1. Viisi eniten kobolttia vuonna 2020 käyttänyttä autonvalmistajaa. (Lähde: Adamas Intelligence)
Kolmantena listalla on Hyundai Kia, jonka valmistamiin Hyundai- ja Kia-autoihin sekä Kiinassa yhteisyrityksien toimesta valmistettuihin autoihin kului 1 800 tonnia kobolttia. Valtaosa eli 57 % koboltista meni Hyundai-brändillä valmistettuihin autoihin.
Neljäntenä Adamas Intelligencen listalla on 1 200 tonnilla Daimler, joka valmisti vuonna 2020 ladattavia autoja Mercedes Benz – ja Smart-brändeillä.
Viidenneksi nousi Stellantis, joka käytti lähes 1 100 tonnia kobolttia Peugeot-, Opel-, Vauxhall-, Citroen-, DS-, Fiat-, Chrysler- ja Jeep-merkeissään sekä Kiinassa paikallisten yhteisyritysten valmistamat sähköautot.
(Julkaistu 25.3.2021)
Lähteet:
- Volkswagen use of cobalt now more than Tesla. Mining.com, 22 March 2021.
Lisää aiheesta: