Sähköautojen määrän on ennustettu kolminkertaistuvan vuoteen 2025 mennessä. Tämä voi johtaa siihen, että litiumista tulee maailmanlaajuisesti pulaa, mikäli litiumin hinta ei nouse sellaiselle tasolle, että tuottajat ovat valmiita investoimaan kapasiteetin laajennuksiin. Näin varoittaa johtava litiumin tuottaja Albemarle Reutersin artikkelissa.
Reutersin mukaan Albemarlen varoitus heijastelee jännitteitä litiumia kasvavan sähköautoteollisuuden akkutarpeisiin toimittavien yritysten ja halvempia hintoja kinuavien autonvalmistajien välillä.
Korona pudotti litiumin hintaa
Litiumin hinta laski keväällä 2020 osittain koronan takia. Albemarle ja muut litiumin tuottajat pistivät laajennushankkeensa jäihin. Reutersin haastatteleman Albemarlen litium-liiketoiminnan vetäjän mukaan laajennusprojekteja jatketaan vain jos litiumin hinta on kohdallaan.
Kuva 1. Huhtikuussa 2020 uutisoimme tällä sivustolla litiumin hinnanlaskusta koronaepidemian seurauksena. (Lähde: Kriittisetmateriaalit.fi, 2020)
Vuoden 2020 lopulla litiumin kysyntä ja tarjonta olivat jotakuinkin tasapainossa, kertoo markkinatutkimuslaitos Benchmark Mineral Intelligencen raportti. Vuoteen 2025 mennessä kysynnän on kuitenkin ennustettu ylittävän tarjonnan 228 000 tonnilla.
Kuva 2. Benchmark Mineral Intelligence ennustaa litiumin kysynnän ylittävän lähivuosina tarjonna. (Lähde: BMI, syyskuu 2020)
Hinnan noustava vähintään 10 prosenttia
Litiumin hinta on ollut lievässä nousussa erityisesti Kiinassa, joka on maailman suurin markkina sähköautoille. Albemarlen edustajan mukaan hinnan pitää nousta vähintään kymmenen prosenttia, jotta tuottajien kannattaa investoida tuotannon kasvattamiseen.
Samoilla oli myös torontolaisen Stormcrow Capitalin hallituksen puheenjohtaja Jon Hyway, joka totesi The Northern Minerin artikkelissa joulukuussa 2020, että hintojen on pakko kääntyä nousuun, koska muuten kukaan ei toimita litiumin raaka-aineena käytettävää spodumeenia jalostettavaksi. ”Litiumin hinnalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin nousta, jos oikeasti haluamme lisää litiumia”, kiteytti The Northern Minerin haastattelema analyytikko.
Myös Wall Streetin sijoittajat näyttävät uskovan litiumin hinnannousuun, sillä Albemarlen hinta on yli tuplaantunut viimeisen vuoden aikana, kertoo Reuters artikkelissaan.
Koko arvoketjun tehtävä töitä yhdessä
Albemarle peräänkuuluttaa koko akkuarvoketjun kattavaa yhteistyötä litiumin tuotannosta sähköautojen valmistukseen. Jos yhteistä säveltä ei löydy, riskinä on sähköautojen leviämisen hidastuminen.
Amerikkalainen Albemarle odottaa toiveikkaana Joe Bidenin nousemista presidentiksi. Oletuksena on, että Yhdysvaltojen sähköautojen arvoketju vahvistuu uuden hallinnon myötä.
Biden on luvannut kahden biljoonan dollarin ilmastopakettia, jonka yksi keskeinen kohde on sähköautojen latausverkoston laajentaminen Yhdysvalloissa, kertoo Reuters artikkelissaan.
Vauhtia litiumin tuotantoon Yhdysvalloissa
Lisätäkseen litiumin tuotantoa Yhdysvalloissa, Albemarle selvittää mahdollisuuksia tuottaa litiumia savesta yhtiön nykyisellä tuotantolaitoksella Nevadassa. Suunnitelma on samankaltainen kuin Teslan Elon Muskilla.
Albemarlen mukaan alueen savessa on runsaasti litiumia. Tarkkoja lukuja yhtiö ei kerro, mutta yhtiö on kuulemma toimialalle sen velkaa, että selvittävät tämän vaihtoehdon, uutisoi Reuters.
Puhutaan mieluummin hiilikädenjäljestä
Autovalmistajat Volkswagen ja Daimler ovat ottaneet suurennuslasin alle Albemarlen suurimpien litiumin tuotantolaitosten ympäristöasiat Chilen Saler de Atacaman suola-aavikolla, kertoo Reuters.
Vuosia on pohdittu, miten litiumin tuotanto vaikuttaa alueen herkkään ekosysteemiin. Albemarle toivottaa ympäristötarkastajat tervetulleiksi. Yhtiö katsoo, että sen tuottama litium auttaa pienentämään globaaleja kasvihuonepäästöjä ja pitämään eri toimijoita pitämään ilmastolupauksensa. Yhtiö pyrkii siis kääntämään huomion tuotantonsa hiilikädenjälkeen.
Kuva 3. Vuoden 2021 lopussa noin puolen Albemarlen tuotantokapasiteetista on Etelä-Amerikassa. (Lähde: Albemarle, joulukuu 2020)
Litiumin kierrätystä tutkitaan
Myös Albemarle tutkii, miten litium saataisiin talteen akkujen kierrätysvaiheessa. Tyypillisesti sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akut päätyvät kierrätykseen noin 10 vuoden käytön jälkeen. Jotta kierrätyksestä saadaan järkevää liiketoimintaan, tarvitaan riittävät volyymit, muistuttaa Albemarlen edustaja.
Yhtiö uskoo, että tulevaisuudessa puhutaan vähemmän litiumin esiintymistä ja enemmän akkujen keräämisestä ja käsittelystä.
Joulukuussa 2020 kerroimme, että saksalainen kemikaalijätti BASF kehittää prosessia, jolla litiumioniakkujen kierrätysmateriaalista saataisiin kemiallisella prosessilla talteen litiumin suoraan akkuteollisuudelle arvokkaana, puhtaana litiumhydroksidina.
Myös Fortum ja NorthVolt kehittävät prosesseja sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkujen kierrätykseen. Fortum kertoi jokin aika sitten saaneensa patentin uudelle litiumin kierrätysprosessilleen. Yhtiö ei kilpailusyistä kerro tarkemmin, mitä patentti pitää sisällään.
”Uuden patentoidun teknologiamme ansiosta pystymme paitsi ottamaan talteen ja kierrättämään sähköautojen akkujen sisältämän litiumin yhä kestävämmällä tavalla, myös tuottamaan akkuihin soveltuvan laatuista kierrätettyä litiumia teollisessa mittakaavassa.” (Tero Holländer, Fortum, KL 24.11.2020)
Maaliskuussa 2020 Fortum, BASF ja Nornickel allekirjoittivat akkujen kierrätystä koskevan aiesopimuksen.
(Julkaistu 15.1.2021)
Lähteet:
- Weak lithium prices could slow EV revolution, Albemarle warns. Reuters, 12 Jan 2021.
- Critical materials markets 2021 outlook. The Northern Miner, 10 Dec 2020.
- Closing the loop in e-mobility. BASF, 10 Dec 2020.
- Fortum kertoo tehneensä läpilyönnin sähköautojen akkujen kierrätyksessä. Kauppalehti, 24.11.2020.
- Europe’s Tesla rival is fixing the huge battery recycling mess. The Wired, 16 Nov 2020.
- Benchmark’s World Tour Hard Rock Lithium Special. Benchmark Mineral Intelligence. 22 Sep, 2020.
- Litiumin kysyntä laskussa koronaepidemian, sähköautojen myynnin hiipumisen ja maailmantalouden heikentymisen takia. Kriittisetmateriaalit.fi, huhtikuu 2020.
Lisää aiheesta:
- Litiumin kansallistaminen etenee Meksikossa – Kriittisetmateriaalit.fi
- Lithium: Demand downgraded amidst COVID-19 pandemic, slow EV sales and weaker global economic performance. Roskill, 6 April 2020.
- Autoteollisuus hiljenee myös Yhdysvalloissa: Ford, GM ja Chrysler pistävät tehtaat kiinni. Tekniikkatalous, 19.3.2020.
- Tesla told to shut down California factory to help fight the coronavirus. The Verge, March 17, 2020.
- Uudenkaupungin autotehdas aikoo lomauttaa henkilöstönsä – komponenttipula vaikeuttaa tuotantoa pahasti. Tekniikkatalous, 18.3.2020.
- An Economic Crash Will Slow Down the Electric Vehicle Revolution …But Not For Long. Bloomberg, March 17, 2020.
- Coronavirus: Carmakers shut down plants across Europe. Electrive.com, March 16, 2020.
- February EV Sales in China Drop Massively: Pain to Prevail?. Nasdaq, Mar 12, 2020.
- Chinese EV sales drop significantly. Electrive.com, Feb 13, 2020
- Kaivosyhtiö Keliberin suuri litium-hanke viivästyy vuosia aiemmin arvioidusta – Tuotanto pyritään käynnistämään vuonna 2024. YLE, 31.1.2020-
BASF kehittää kemiallista prosessia litiumin talteenottoon akkujätteestä