Tesla on huolissaan akkujen valmistukseen käytettävien mineraalien, kuten nikkelin, kuparin ja litiumin, riittävyydestä. Automaailman sähköinen vallankumous on käynnissä, mikä nostaa akkujen kysyntää vauhdilla. Tämä puolestaan kasvattaa tiettyjen, litiumioniakkujen kennojen valmistukseen käytettävien mineraalien kysyntää.
Electrek-lehden mukaan on vaikea tajuta, miten suuri vaikutus sähköautoilla on maailman akkumarkkinoihin. Esimerkiksi Tesla nousi maailman suurimmaksi akkujen käyttäjäksi vain muutama vuosi sen jälkeen, kun yhtiö sai massatuotantonsa käyntiin.
Kuva 1. Litiumioniakkujen markkinoiden kasvu (kennot, tonnia) – lähde: weforum.org
Benchmark Minerals Intelligencen seminaarissa Washingtonissa 2.5.2019 Sarah Maryssael, Teslan akkumetallien globaalista hankinnasta vastaava johtaja, kertoi yhtiön olevan huolissaan eräiden akkumineraalien saatavuudesta. Teslan Maryssael kertoi Reutersin mukaan Washingtonissa suljettujen ovien takana, että yhtiö uskoo keskeisten sähköautoissa käytettävien mineraalien saatavuusongelmiin lähitulevaisuudessa.
Monet alan yritykset ovat huolissaan koboltista, jota saadaan globaalisisti hyvin rajallisilta alueilta. Tesla käyttää akuissaan suhteellisesti vähemmän kobolttia kuin muut sähköautovalmistajat. Tesla onkin kobolttia enemmän huolissaan nikkelistä, vaikka sitä tuotetaan runsaasti eri puolilla maailmaa.
Washingtonin seminaarissa yhdysvaltalainen senaattori kertoi myös lakialoitteesta, joka edistäisi akkumineraalien kaivostoimintaa USA:ssa.
Electrekin arvio tilanteesta
Sähköautoalaa tarkkaan seuraava Electrek yllättyi, että Tesla varoitti tällä tavalla mahdollisista saatavuusongelmista. Yleensä yhtiö ei kommentoi raaka-aineiden tilannetta, tai on pyrkinyt lähinnä vähättelemään riskejä. Lehti tulkitsee, että kyseessä on jälleen yksi signaali siitä, että sähköautomarkkinoiden kasvu tulee olemaan nopeaa seuraavien vuosien aikana.
Elecktrek arvioi, että kyseessä on kuitenkin positiviinen ongelma – osoittaahan tämä, että markkinat ovat menossa oikeaan suuntaan eli kohti autojen sähköistymistä. Lehden mukaan ongelmaan on helppo ratkaisu: tarvitaan vain lisää investointeja akkumineraalien tuotantoon.
Toim. huom. Todellisuudessa tilanne ei taida olla ihan näin yksinkertainen. Tällä viikolla kaivosalan edustajan kanssa käydyssä keskustelussa nousi esiin, miten tärkeää – ja toisaalta vaikeaa – on kaivosalalla investointien oikea-aikaisuus. Yllättävää on myös se, että hurjista kysyntäennusteista huolimatta sijoittajat eivät ole innostuneet esimerkiksi litiumin tuotantoon investoimisesta. Iso kysymys tuleekin olemaan, mistä löytyy ne miljardit, jotka tarvitaan akkumetallien ja –mineraalien tuotannon lisäämiseen vastaamaan kasvaa kysyntään.
Kuva: Jarkko Vesa
Lähteet:
- Tesla warns of upcoming shortages of battery minerals, like nickel, copper, & lithium. Electrek, 2.5.2019.
- Tesla Talks Mineral Shortages, Europe Plans New Battery Factory. Clean Technica, 3.5.2019.
- Europe Launches Multibillion – Euro Initiative For Electric Car Batteries. Forbes, 2.5.2019.
- The lithium-ion battery end-of-life market – A baseline study. weforum / Global Battery Alliance.
- Jaguar CEO Points to Battery Supply for Slow I-Pace Sales. Insideevs 4.52019.