Tänä päivänä näyttää olevan vaikeaa, ellei peräti mahdotonta, kirjoittaa kriittisistä materiaaleista sivuamatta samalla myös akkumarkkinoita. Sähköautovalmistaja Tesla on jo niin iso toimija, että sen toimet heiluttavat akkumetallienkin markkinoita. Siksi viime viikkoisen Tesla Battery Day –tapahtuman antia on analysoitu innokkaasti myös raaka-ainemarkkinoilla.
Teslan akkupäivää 22.9.2020 isännöivät Elon Musk ja Andrew Bagliano. Herrat kertoivatkin monta mielenkiintoista uutista firman suunnitelmista. Tutkimuslaitos Roskill nosti analyysissään esiin Teslan agressiiviset kasvusuunnitelmat ja pyrkimyksen tulla maailman suurimmaksi akkujen valmistajaksi. Osa suunnitelmaa on nousta gigawatti-luokasta terawatti-sarjaan akkujen tuotantomäärissä seuraavan 10 vuoden sisällä. Yhtiön tavoittena on tuottaa 3 TWh akkuja vuoteen 2030 mennessä. Tämä tarkoittaisi Teslan nykyisen tuotantomäärän 80-kertaistamista. Tämä määrä akkuja riittäisi 40 miljoonan pitkän käyttösäteen 75 kWh akkupaketin tuotantoon vuosittain.
Tutkimuslaitos oli Tesla Battery Day –tapahtumassa erityisen kiinnostunut tuotantomäärien kasvun ja akkutuotannon innovaatioiden ohella myös Teslan suunnitelmista raaka-aineiden toimitusketjun suuntaan.
Tesla aloittaa oman akkutuotannon
Tesla julkisti viime viikolla, että yhtiö rakentaa oman katoditehtaan Yhdysvaltoihin. Tehdas mahdollistaisi Pohjois-Amerikan nikkeli- ja litiumvarantojen hyödyntämisen ja paikallisen katodien toimitusketjun rakentamisen.
Roskillin mukaan Teslan suunnitelmat nostavat jälleen esiin huolen akkujen raaka-aineiden riittävyydestä. Tutkimuslaitoksen mukaan litiumioniakkujen kustannuksista 15% on raaka-aineista muodostuvia tuotantokustannuksia (esimerkki viittaa NCA-akkuihin, joissa on 3% kobolttia). Nikkeli, koboltti ja litium kärsivät jokainen omista rajoitteistaan Anodipuolella huolta aiheuttaa grafiitti.
Nikkeli
Siirtyminen korkean nikkelipitoisuuden katodikemioihin energiatiheyden nostamiseksi tuo lisäpainetta nikkeliteollisuudelle. Tällä hetkellä akkusektori vastaa noin 5% nikkelin kokonaiskysynnästä, mutta Roskill ennustaa osuuden nousevan yli 25% vuosikymmenen loppuun mennessä. Kriittinen kohta tulee olemaan akkulaatuisen nikkelin puolivalmisteiden saatavuus nikkelisulfaatin tuotantoa varten. Nikkelin alhainen hinta viimeisen kymmenen vuoden aikana ja tuotteiden vaatimusten muutokset loppukäyttäjien päässä on johtanut Roskillin mukaan investointipulaan nikkelintuotannossa.
Koboltti
Koboltin kysyntä on vahvassa kasvussa, koska se on keskeisessä osassa akkujen stabilisoinnissa, mikä puolestaan edistää akkujen energiatiheyttä ja turvallisuutta. Kuten usein tälläkin sivustolla on todettu, liittyy koboltin toimitusketjuun omat haasteensa, koska tuotanto on niin vahvasti keskittynyt Kongon demokraattiseen tasavaltaan.
Litium
Vaikka litiumia on runsaasti eri puolilla maailmaa, haasteena on litiumin prosessointi. Paineet litiumintuottajia kohtaan kasvavat jatkuvasti, kun autonvalmistajat ja kuluttajat eivät ole kovin ilahtuneita tuotannon suuresta vedenkulutuksesta Etelä-Amerikan suolajärvillä eivätkä mineraalituotannon korkeista CO2-päästöistä, listaa Roskill artikkelissaan.
Grafiitti
Grafiitin osuus kaikesta anodimateriaalista on noin 90% luokkaa. Grafiitin tuotantoa dominoi Kiina, jossa ympäristövaatimukset kiristyvät ja varannot hupenevat. Seurauksena on ollut tuotantolaitosten sulkemisia ja tuotantokustannusten nousua. Vaikka uutta tuotantoa on saatu käyntiin muualla maailmassa viime vuosina, yhdenkin suuren kiinalaisen toimijan tuotannonleikkaukset voivat aiheuttaa tulevaisuudessa pulaa grafiitista.
(Julkaistu 28.9.2020)
Lähteet:
- Roskill White Paper: What does Tesla’s Battery Day mean for the industry and for battery materials. Roskill, 25 Sep 2020.
- Tesla to build lithium hydroxide refinery in Texas to feed Terafactory; first automaker to enter lithium (exclusive). Benchmark Mineral Intelligence, 28 Sep 2020.
- Tesla joins the race for the next-gen battery. Spiegel, 28 Sep 2020.
- Tesla looking to acquire stake in LG. The Korea Times, 29 Sep 2020.
Lisää aiheesta:
EU panostaa kriittisiin materiaaleihin: ilman raaka-aineita ei Green Deal toteudu