Vielä vuoden 2020 alussa sähköautojen vallankumouksen piti olla pääsemässä täyteen vauhtiin, mutta nyt se on suurimmissa vaikeuksissa sen jälkeen, kun sähköautoja alkoi ilmestyä liikenteeseen  viime vuosikymmenellä, arvioi Bloomberg artikkelissaan.

Joulukuun lopulla alkanut koronavirusepidemia on lamauttanut Kiinan talouden keskeiset sektorit. Maaliskuun alkuun mennessä virus oli levinnyt jo Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin. Maaliskuun 9. päivänä öljyn hinta romahti.

Markkinoiden horjuessa valtiot Italiasta Yhdysvaltoihin ryhtyivät dramaattisiin toimenpiteisiin sulkemalla kokonaisia maita matkustuskielloin ja julistamalla hätätiloja. Keskuspankit ympäri maailman leikkasivat korkoja ja lupasivat ostaa joukkovelkakirjoja pitääkseen talouden pyörimässä, kuvaa Bloomberg viime viikkojen tilannetta.

Bloombergin haastatteleman Oxford Economicsin johtajan mukaan viime viikkojen tapahtumat ovat nostaneet huomattavasti sen todennäköisyyttä, että maailmantalous kääntyy lamaan koronaviruksen ja sitä seuranneen osakekurssien romahduksen jälkeen.

Kuka ostaa tällaisessa tilanteessa ensimmäisen sähköautonsa?

Autojen sähköistyminen on tullut jäädäkseen, mutta viime aikojen tapahtumat ovat paha isku niille teollisuudenaloille, jotka uskoivat vaa’an kallistuvan tänä vuonna sähköautojen eduksi, arvioi Bloomberg artikkelissaan.

Markkinatutkimuslaitos Wood Mackenzien edustaja sanoo, että ihmiset eivät osta tällaisessa tilanteessa autoja. Suomessa autoalan edustaja kertoi tv-haastattelussa, että autoliikkeet meilläkin lähinnä luovuttavat aiemmin tilattuja autoja. Kuka ottaa nykyisessä tilanteessa ison askeleen ja ostaa ensimmäisen sähköautonsa, kysyy Wood Mackenzie.

Talouden romahdus iskee sähköauto- ja akkuteollisuuteen

Talouden romahdus tulee iskemään rajusti autoteollisuuteen, arvioivat liikenteen sähköistymistä seuraavat BloombergNEF:n analyytikot. Tämä tulee heijastumaan negatiivisesti sähköautojen myyntiin akkujen ja tuotantokapasiteettiin. Analyytikkojen arvioihin on helppo yhtyä. Eurooppalainen akkuteollisuus on juuri syntymässä ja uudet tuotantolaitokset vaativat massiivisia investointeja. Koronan aiheuttama myllerrys tuo varmasti merkittäviä uusia haasteita rahoitusneuvotteluihin.

BloombergNEF:n luvut kertovat, että autojen kokonaismyynti Kiinassa putosi Kiinassa tammi-helmikuussa 44% verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2019. Etelä-Koreassa vastaava luku oli 18%. Nämä kaksi maata ovat toistaiseksi kärsineet pahiten koronaviruksesta. Myös Nasdaq ja Electrive.com ovat uutisoineet Kiinan sähköautomarkkinoiden romahduksesta alkuvuonna.

Sähköautojen tukia leikattiin Kiinassa keväällä 2019

Kiinan koko automarkkinat olivat heikossa hapessa jo ennen koronaviruksen aiheuttamaa shokkia. Sähköautomarkkinoiden hiipumisen taustalla olivat valtion sähköautotuen leikkaukset vuoden 2019 toisella kvartaalilla.

Mining.com muistutti artikkelissaan joulukuussa 2019 , että kyseessä ei ollut ensimmäinen kerta, kun Kiina rukkaa sähköautojen hankintatukia, mutta nyt ensimmäistä kertaa sähköautojen subventioiden leikkaukset iskivät toden teolla sähköautomarkkinoihin.

Vielä joulukuussa spekuloitiin, miten valtion tukiaisille käy vuonna 2020. Ehdotettu tukien poistuminen kokonaan vuonna 2020 olisi aiheuttanut sähköautomarkkinoille lisää murrosta. Kiinan valtio on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2025 sähköautojen osuus autojen kokonaismyynnistä olisi 25%. Vuonna 2018 osuus oli 5%.  Tavoitteeseen on vaikea päästä ilman jonkinlaisia etuja ja houkuttimia.

Sähköautojen myynti putosi vuonna 2019

NEV-autojen myynti putosi heinäkuussa 2019, ensimmäisen kerran kahteen vuoteen, kun hankintatukia leikattiin. Myynti on siitä asti jatkanut laskuaan, uutisoi Reuters. Ministeri Wei kertoi tammikuussa sähköautotapahtumassa Pekingissä, että vuoden 2020 heinäkuussa ei uusia leikkauksia ole tulossa.

Wein mukaan joulukuussa 2019 myytiin 163 000 NEV-ajoneuvoa. Koko vuoden myynti oli 1,2 miljoonaa autoa eli pientä pudotusta vuoden 2018 myynnistä, joka oli 1,3 miljoonaa NEV-ajoneuvoa.

Nyt onkin tuhannen taalan kysymys, mitä Kiina tekee sähköautojen hankintatuen suhteen, kun koronasta toivottavasti ennen pitkää selvitään.

Euroopan sähköautomarkkinan uskotaan kasvavan vahvasti

Sähköautojen myynti, joka on ollut kasvussa viime vuosina, reagoi herkästi koko automarkkinoiden tilanteisiin, muistuttaa Bloomberg artikkelissaan. Euroopan sähköautomyynnin on kuitenkin ennustettu kasvavan 50% viime vuodesta. Maailman suurimman sähköautomarkkinan Kiinan sähköautomyynnin uskotaan pysyvän viime vuoden tasolla tai laskevan hieman – jos viruksesta toivutaan odotusten mukaisesti.

Autovalmistajat, kuten Volkswagen, Geely ja General Motors, ovat satsanneet miljardeja sähköautoihin, joita odotetaan markkinoille tämän vuoden aikana. Euroopassa ja Kiinassa tiukka regulaatio ohjaa markkinoita sähköautojen suuntaan.

Öljyn  hinnan romahdus on huono uutinen sähköautomarkkinoille, varsinkin jos öljyn hinta pysyy alhaalla useita kuukausia. Maaliskuun 16. päivänän amerikkalaisen öljyn hinta putosi 23 prosenttia, alimmalle tasolle sitten vuoden 2005.

Uudenkaupungin autotehdas lomauttaa komponenttipulan takia

Valmet Automotive lomauttaa henkilöstönsä, kertoo Tekniikka&Talous uutisessaan. Lomautusten taustalla ovat koronaviruksen aiheuttamat häiriöt komponenttien toimitusketjuissa. Yhtiön mukaan komponenttipula vaikeuttaa tuotantoa pahasti.

Tehdas kertoo käynnistävänsä YT-neuvottelut, joka koskevat kaikkia tuotannossa ja tuotannon tukitehtävisä työskenteleviä työntekijöitä, toimihenkilöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Lomautusten on arvioitu kestävän enintään 90 päivä. Autotehtaan mukaan neuvottelut eivät johda irtisanomiin, uutisoi Tekniiikka&Talous.

Aiemmin tällä viikolla Electrive.com kertoi, että useat eurooppalaiset autotehtaat, kuten PSA ja FCA, ovat kertoneet tehtaidensa sulkemisesta. Fiat Chryslerin mukaan syynä tuotannon pysäyttämiseen oli raju pudotus kysynnässä  (”the sharp drop in demand”).  PSA:n mainitsee tuotannon keskeytyksen syyksi myös useiden keskeisten komponenttitoimittajien toimitusvaikeudet.

Tesla määrättiin sulkemaan Kalifornian tehtaansa

The Verge kertoi uutisessaan, että Kalifornian viranomaiset ovat määränneet Teslan sulkemaan tehtaansa kolmen viikon kuluessa koronaviruksen takia. Tesla oli itse arvellut, että heidän tehtaansa olisi yksi kriittisistä toiminnoista, jotka pidetään auki myös virusepidemian aikana, kertoo The Verge. Teslaa yrittää edelleen saada pidettyä tehtaansa auki.

Tekniikka&Talous kertoi 19.3.2020, että Ford, GM ja Chrysler sulkevat tehtaansa.

Elon Musk on vähätellyt pandemian riskejä sähköposteissaan eri yhtiöille. Muskin mukaan riski kuolla virukseen on valtavasti pienempi kuin riski kuolla auto-onnettomuudessa työmatkalla. Hänen mielestään koronaviruksen aiheuttaman paniikin vahingot ovat paljon suuremmat kuin itse viruksen.

Musk on kertonut työntekijöille, että he voivat jäädä kotiin, jos tuntevat olonsa huonoksi. Se on kuitenkin jäänyt epäselväksi, maksaako Tesla palkkaa tältä ajalta.

Tutkimuslaitos ei usko lamaan

Bloombergin haastattelema Oxford Economicsin edustaja ei usko, että nyt nähty talouden hässäkkä olisi samaa luokkaa kuin vuoden 2008 suuri romahdus. Hän uskoo, että kotitaloudet jatkavat kuluttamista, kun tilanne palaa normaaliksi. Alkuvuoden aikana säästyneet rahat polttelevat kotitalouksien taskuissa, joten rahat kulutetaan mieluummin kuin säästetään.

Toim. huom. Kun seuraa miten rajusti koronavirus ja sitä seuranneet rajoittamistoimet  iskevät talouteen ja koko yhteiskuntaan, tuntuu Oxford Economicsin kaverin arviot aika kevyiltä. Varsinkin kun katsoo, millaista jälkeä koronavirus teki Kiinan sähköautomarkkinoilla alkuvuodesta. Näin dramaattiset kokemukset tulevat varmasti jättämään jälkensä ainakin suomalaisen kuluttajan takaraivoon, mikä heijastuu myös kotitalouksien isompiin hankintoihin.

 

Päivitetty 20.3.2020

Lähteet:

  • Autoteollisuus hiljenee myös Yhdysvalloissas: Ford, GM ja Chrysler pistävät tehtaat kiinni. Tekniikkatalous, 19.3.2020.
  • Tesla told to shut down California factory to help fight the coronavirus. The Verge, March 17, 2020.
  • Uudenkaupungin autotehdas aikoo lomauttaa henkilöstönsä – komponenttipula vaikeuttaa tuotantoa pahasti. Tekniikkatalous, 18.3.2020.
  • An Economic Crash Will Slow Down the Electric Vehicle Revolution …But Not For Long. Bloomberg, March 17, 2020.
  • Coronavirus: Carmakers shut down plants across Europe. Electrive.com, March 16, 2020.
  • February EV Sales in China Drop Massively: Pain to Prevail?. Nasdaq, Mar 12, 2020.
  • Chinese EV sales drop significantly. Electrive.com, Feb 13, 2020.
  • China says not significant cut in new energy vehicle subsidies in 2020. Reuters, January 11, 2020.
  • Unexpected bumb on the EV road hits battery metals. Mining.com, December 18, 2019

 

Lisää aiheesta:

 

Länsimaiset yritykset tuntevat koronaviruksen vaikutukset niin Kiinassa kuin Euroopassa

 

Nikkelillä vaisut näkymät vuodelle 2020

 

Kiina: ei merkittäviä leikkauksia sähköautojen hankintatukiin vuonna 2020

 

Sähköautojen kysynnässä ei ole odotettavissa dramaattista kasvua, arvioi Hondan pääjohtaja