Metal Tech News nostaa esiin artikkelissaan mielenkiintoisen kysymyksen: suunnitteleeko Tesla omia gigakaivoksia hankintaketjuaan täydentämään?

Spekulaation taustalla on Elon Muskin puheet Teslan toisen kvartaalin tulosjulkistuksen yhteydessä. Musk lupasi muhkeita tilauksia kaivosyhtiöille, jotka pystyvät toimittamaan nikkeliä. Tämä tulkittiin viestiksi kaivosalalle, että Tesla ei suunnittele oman kaivostoiminnan perustamista. Metal Tech News haistaa kuitenkin Muskin puheissa hienovaraisia viestejä, että Musk on valmis käynnistämään omaa kaivostoimintaa, jos tilanne niin vaatii.

Akkukennot määrittelevät Teslan kasvuvauhdin

Muskin mukaan kaikki pullonkaulat läpi koko litiumioniakkujen arvoketjun, kaivostoiminnasta akkumetallien jalostamiseen ja kennojen valmistukseen, vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millä vauhdilla Tesla pystyy kasvamaan.  Musk on todennut, että Teslan kasvun todellinen rajoite on kohtuuhintaisten akkujen tuotanto.

Kun otetaan huomioon sähköautojen ja energiavarastojen markkinoiden hurja kasvuvauhti, voi Teslan olla pakko hakeutua juttusille kaivosyhtiöiden kanssa varmistaakseen kestävän, eettisen ja luotettavan saatavuuden nikkelille, grafiitille, litiumille, koboltille ja mangaanille, joita Teslan akuissa käytetään, arvioi Metal Tech News artikkelissaan.

Akkutehtaita voi rakentaa lisää, mutta raaka-aineet ovat pullonkaula

Vaikka Tesla pystyy helposti lisäämään akkutuotantoaan rakentamalla uusia gigafactoreita ja puristamalla enemmän irti jo toiminnassa olevista tuotantolaitoksista, akkujen raaka-aineiden saaminen tehtaille voi olla isompi haaste, arvioi Metal Tech News.

Syynä tähän on se, että Tesla ei ole ainoa sähköautovalmistaja ja litiumioniakkuvalmistaja, jolla on valtava tarve saada nikkeliä, grafiittia, kobolttia ja mangaania, muistuttaa Metal Tech News.  Kaikki maailman autovalmistajat tuovat markkinoille täyssähköautoja ja lataushybrideitä, lisäksi uusia yrittäjiä tunkee mukaan sähköauto- ja akkumarkkinoille.

Maailmanpankki on ennustanut, että sähköautojen ja uusiutuvan energian markkinoiden kasvu tulee tarkoittamaan 500% kasvua akkumineraalien kysyntään seuraavien kolmen vuosikymmenen aikana.

Autovalmistajat kolkuttelevat kaivosyhtiöiden ovia

Edessä oleva räjähdysmäinen kasvu akkumetallien kysynnässä on saanut autovalmistajat ympäri maailmaa tekemään sopimuksia suoraan kaivosyhtiöiden kanssa varmistaakseen raaka-aineiden saannin. Kerroimme hiljattain tällä sivustolla BWM:n marokkolaisen Managem-CTT:n kanssa tekemästä sopimuksesta, jolla autovalmistaja hankkii kobolttia Marokosta.

Vastaavasti Tesla on neuvotellut kaivosjätti Glencoren kanssa pitkäaikaisesta koboltin toimitussopimuksesta Teslan uuden Shanghain gigafactoryn tarpeisiin.

 

Kuva 1.  Sähköautovalmistajat tekevät kiivaasti sopimuksia litiumioniakkujen ja niiden materiaalien tuottajien kanssa. (Lähde: Brendan Jephcott, www.goldendragoncapital.com)

 

Kaivakaa lisää nikkeliä!

Teslan toimitusjohtaja luo puheillaan painetta kaivosyhtiöille, jotta nämä varmistavat hinnaltaan kilpailukykyisten ja vastuullisesti tuotettujen akkumetallien tuotannon. Puheessaan 22. heinäkuuta Musk sanoi harvinaisen suoraan, että Tesla tarvitsee nikkeliä – ja paljon: ”Any mining companies out there… please mine more nickel”, vetosi Musk.

Musk lupasi jättimäisiä ja pitkäkestoisia sopimuksia yhtiöille, jotka pystyvät tuottamaan nikkeliä tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti. Jos kaivosyhtiöt eivät tuota riittävästi akkumetalleja Teslan kasvun tarpeisiin, on Musk Metal Tech Newsin mukaan antanut ymmärtää, että yhtiö voi lähteä itse suoraan mukaan kaivostoimintaan.

 

(Julkaistu 26.7.2020, päivitetty 27.7.2020)

Lähteet:

  • Is Elon Musk considering Tesla gigamines? Metal Tech News, 24 July 2020.
  • ’Please mine more nickel’, Musk urges as Tesla boosts production. Reuters, 23 July 2020.
  • Tesla (TSLA): Elon Musk wants more nickel and more good employees. Electrek, 23 July 2020.

 

Lisää aiheesta:

Tesla ostaa Glencorelta kobolttia Kongosta

 

BMW ostaa Marokosta kobolttia akkuihin

 

Apple, Google, Dell, Microsoft ja Tesla on haastettu Yhdysvalloissa oikeuteen lapsikuolemista Kongon kobolttikaivoksilla

 

Tesla varoittaa akkumineraalien pulasta

 

BMW aikoo lopettaa koboltin ostamisen Kongosta