Akkumetallien lyhyen tähtäimen näkymät ovat koronan ja metallien ylitarjonnan jäljiltä vaisut, mutta pidemmällä tähtäimellä akkumetallien kysyntä tulee olemaan vahvaa, arvioi uutistoimisto Bloomberg artikkelissaan.

Koronaepidemia romutti akkumetallien lyhyen tähtäimen kysynnän, mutta julkisen sektorin vahva sitoutuminen Euroopassa ja Kiinassa liikenteen päästöjen leikkaamiseen luo uskoa, että markkinoiden pohja on nyt nähty.

Kun otetaan huomioon vielä akkuteknologioiden hinnanlasku, on syytä uskoa akkumetallien kysynnän vahvaan kasvuun, arvioi Bloombergin haastattelema konsultti Chris Berry.

Berryn mukaan erityisesti Euroopan unioni rakentaa kovaa vauhtia uusiksi autoteollisuuden toimitusketjuja akkumetallien ympärille tukien samalla sähköautojen leviämistä. Myös Kiina on jatkanut sähköautojen hankintatukia.

Pitkällä tähtäimellä akkumetallien kysyntä vahvaa

Ylisuuret odotukset liikenteen sähköistymisestä  synnyttivät ylitarjontaa esimerkiksi litiumin ja koboltin markkinoille, minkä seurauksena raaka-aineiden hinnoista katosi yli puolet vuoden 2018 huippuhintoihin verrattuna. Kun markkinoille alkoi syntyä jonkinlaista luottamusta kysyntään, leikkasi koronaepidemia kysynnän. Tämän seurauksen litiumin, koboltin ja nikkelin kysynnän elpyminen kärsi jälleen.

Vaikka akkumetallien lyhyen tähtäimen kysyntäennusteita on leikattu, pidemmällä tähtäimellä näkymät ovat Bloombergin mukaan vaikuttavat.

BloombergNEF ennustaa (ks. kuva 1 alla) sähköautojen myynnin palaavan kasvu-uralle parin seuraavan vuoden aikana. Yhtiö ennustaa ladattavien autojen myyntimäärien nousevan viime vuoden kahdesta miljoonasta autosta 8,5 miljoonaan autoon vuoteen 2025 mennessä – ja edelleen noin 26 miljoonaan autoon vuoteen 2030 mennessä.

 

Kuva 1. Akkumetallien kysynnän kasvu vuodesta 2019 vuoteen 2030. (Lähde: BloombergNEF, 2020)

Litiumioniakkujen katodien globaalien markkinoiden uskotaan kasvavan vuoden 2018 seitsemästä miljardista dollarista 58,8 miljardiin dollariin vuoteen 2024 menessä, kertoo YK:n raportti.

Litiumin hinta vahvaan nousuun vuonna 2022

Edellä kuvattujen trendien perusteella maailman suurin litiumin tuottaja Albemarle uskoo markkinoiden kääntyvän kasvuun vuoteen 2020 mennessä.  Bloombergin haastatteleman Albemarlen toimitusjohtajan Kent Mastersin mukaan kysyntä on elpymässä ja markkinoiden ylitarjontaa syödään pois. Masters uskoo, että kysyntä tulee ylittämään jossain vaiheessa tarjonnan ja silloin hinta voi muuttua dramaattisesti.

Litiumin osalta uusien projektien ja nykyisten tuotantolaitosten laajennusprojektien viivästyminen. Kotimainen kaivosyhtiö Keliber kertoi vuoden 2020 alussa, että yhtiön litiumkaivoshanke viivästyy useita vuosia aiemmin arvioidusta. Yhtiön tavoitteena on käynnistää tuotantoa vuonna 2024, täydessä vauhdissa tuotanto olisi vasta vuonna 2025.

Bloombergin haastatteleman Citigroupin analyytikon arvio on, että akkulaatuisen litiumin hinta nousee vuonna 2022 noin 42 % nykyiseltä tasolta sähköautojen kysynnän vahvan kehityksen myötä Kiinassa ja Euroopasta sekä litiumin tarjonnan normalisoituessa.

 

Kuva 2. Joko litium-hintojen pohjat on nähty, kysyy Benchmark Mineral Intelligence . (Lähde: BMI, 2020)

 

Koboltilla omat haasteensa

Myös koboltti kärsii koronaepidemian aiheuttamista tuotannonrajoituksista tärkeimmässä tuottajamaassa Kongossa. Lisäksi Glencore sulki Mutandan kupari- ja kobolttikaivoksensa viime vuonna. Mutanda tuotti noin viidenneksen maailman kobolttituotannosta vuonna 2018.

Koboltin kohdalla on kysymysmerkkejä liittyen sen rooliin keskeisenä sähköautojen raaka-aineena johtuen tuotannon keskittymisestä Kongon kansantasavaltaan. Yli 60 % maailman koboltista tuotetaan Kongossa, jossa jopa viideosa koboltista kaivetaan, usein lapsityövoimalla, muistutti The Financial Times artikkelissaan kesäkuussa 2020. Tuoreessa vastuullisuusraportissaan Tesla ei nähnyt ongelmia koboltin ostamisessa Kongosta. Yhtiö kertoo nähneensä paljon vaivaa eliminoidakseen lapsityövoiman riskin. Tesla sanoo myös ymmärtävänsä, että vastuullinen ja eettinen kaivostoiminta on tärkeä osa paikallisten yhteisöjen taloudellista ja sosiaalista hyvinvointia.

Nikkelistä pulaa jo vuonna 2023

Akkulaatuisen nikkelin markkinoilla eletään pari seuraavaa vuotta tiukassa tasapainossa, kun kun litiumioniakkujen kysyntä kasvaa, arvioi BloombergNEF:n analyytikko. Hän uskoo, että markkinoilla voi olla merkittävää pulaa akkulaatuisesta nikkelistä jo vuonna 2023, jolloin nikkelin hinta kääntyy nousuun.

Bloombergin haastattelemat asiantuntijat myönsivät, että koronan jälkeisten automarkkinoiden kehitystä on vaikea ennustaa. Mutta se on varmaan, että jos – tai kun – sähköautomarkkinat lähtevät ennustettuun kovaan kasvuun, vetävät sähköautot myös akkumetallit nousuun. Tämä on hyvä uutinen myös Suomelle, jonka akkuekosysteemin EURACTIV-lehti nosti artikkelissaan esimerkiksi siitä, miten tulevaan akkubuumiin kannattaa valmistautua.

 

Kuva 3. Akkuja tarvitaan kaikkialla, mutta ladattavat henkilöautot ovat merkittävin käyttökohde litiumioniakuille . (Lähde: BloombergNEF, 2020)

 

(Julkaistu 8.7.2020)

Lähteet:

  • Electric vehicles are strarting to buoy the global metal markets. Bloomberg, 7 July 2020.
  • Finland: Europe’s battery producing Shangri-La, EURACTIV, June 26, 2020.
  • Tesla to buy cobalt from Glencore for new car plants. Financial Times, 16 June 2020.

 

Lisää aiheesta:

 

Finland: Europe’s battery producing Shangri-La

 

Litiumin kysyntä laskussa koronaepidemian, sähköautojen myynnin hiipumisen ja maailmantalouden heikentymisen takia

 

Grafiitilla iso rooli ilmastotalkoissa

 

Talouden romahdus hidastaa sähköautojen vallankumousta, mutta ei pitkään (uutisoi Bloomberg)

 

Kiina: ei merkittäviä leikkauksia sähköautojen hankintatukiin vuonna 2020

 

Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille

 

Nikkelillä vaisut näkymät vuodelle 2020

 

Keliberin litium-hanke viivästyy – tuotanto pyritään käynnistämään vuonna 2024

 

Glencore heiluttelee kobolttimarkkinoita