Akkumetallien saatavuuteen liittyvät pullonkaulat ovat saaneet autonvalmistajat ohittamaan perinteiset toimitusketjut ja juttelemaan suoraan kaivosyhtiöille ja metallinjalostajille. Kynnys autotehtailla lähteä omistajiksi kaivosyhtiöihin on kuitenkin korkea, kirjoittaa Financial Times.

Ei mitään uutta auringon alla. Jo autotehtailija Henry Ford perusti 1920-luvulla kumiplantaaseja Amazonille, terästehtaan Michiganiin ja hiilikaivoksia eri puolille Yhdysvaltoja ruokkimaan autovalmistajan valtakuntaa.  Nyt, sata vuotta myöhemmin, autoalan konsernit pyrkivät jälleen saamaan raaka-aineiden toimitusketjunsa paremmin hallintaansa autoteollisuuden juostessa kilpaa kohti sähköautojen valmistusta, analysoi lehti.

Kansainvälinen energiajärjestö IEA on arvioinut, että rajusti kasvava sähköautojen akkujen kysyntä tulee vaatimaan 50 uutta litiumhanketta, 60 nikkelikaivosta ja 17 kobolttihanketta vuoteen 2030 mennessä. Tämä on valtava haaste kaivosteollisuudelle, jossa uusi hanke vie tyypillisesti vähintään viisitoista vuotta.

Kuva 1. Malminetsinnästä toimivaan kaivokseen on ajallisesti pitkä matka. (Lähde: Boliden, lokakuu 2022)

Raaka-aineisiin liittyvät haasteet ovat pakottaneet autonvalmistajat muuttamaan suhtautumistaan kaivosteollisuuteen ja tekemään pitkiä ostosopimuksia, joiden turvin raaka-ainetuottajat pystyvät saamaan rahoitusta ja aloittamaan tuotannon rakentamista, kertoo Financial Times. Raaka-aineita ei enää jatkossa löydy vanhaan tapaan kuin apteekin hyllyltä.

Tesla viestitellyt vahvimmin

Länsimaisista autonvalmistajista vahvimpia viestejä kaivosteollisuuden suuntaan on lähettänyt Tesla. Yhtiö on viime vuosien aikana useampaankin otteeseen ilmoittanut lähtevänsä mukaan kaivos- ja metallinjalostustoimintaa, jos tuottajat eivät pysty toimittamaan riittävästi kriittisiä raaka-aineita Teslan tarpeisiin.

Financial Timesin mukaan Tesla on keskustellut omistusosuuden hankkimisesta sveitsiläisestä raaka-aineiden tuottajasta Glencoresta, vaikka Elon Musk on kiistänyt tällaiset suunnitelmat. Lehden lähteiden mukaan Musk kehittää mieluummin yhtiön omia kyvykkyyksiä eikä halua antaa rahoja pois saamatta kontrollia toimintaan.

Musk totesi Financial Timesin tämän vuoden Future of the Car Summitissa, että yhtiö olisi kiinnostunut investoimaan kaivoksiin vain, jos se uskoisi voivansa muuttaa kaivosyhtiön kurssia merkittävästi.

Luvituksen kanssa haasteita myös Yhdysvalloissa

Tesla on kertonut ilmoituksessaan Teksasin viranomaisille suunnittelevansa akkulaatuisen litiumhydroksidin tuotantolaitosta toimittamaan akkumateriaalia yhtiön akkutuotannolle. Laitokselta olisi tarkoitus olla yhteys Meksikonlahdelle. Mahdollisia sijoituspaikkoja ovat Teksas tai Louisiana, kertoi The Wall Street Journal syyskuussa 2022.

Financial Timesin mukaan Meksikonlahden rannalle rakennettavan litiumjalostamon koneiden ja laitteiden pitäisi saapua ensi vuoden alussa.

Osan laitoksen käyttämästä raaka-aineesta piti tulla Piedmont Lithium –yhtiön kaivoshankkeesta Pohjois-Carolinasta, mutta amerikkalainen kaivosyhtiö joutui lykkäämään toimituksia epämääräiseen tulevaisuuteen lupahakemuksista johtuvien viiveiden takia

Tämä heijastelee lehden mukaan laajemminkin kaivosyhtiöiden esille nostamaa ongelmaa, että luvituksesta on tullut vaikeampaa, mikä venyttää kaivohankkeiden läpimenoaikaa parin vuosikymmenen takaisesta 5 – 7 vuodesta nykyiseen reilusti yli 10 vuoteen.

Litiumin tilanne erityisen haastava

Suurimmat haasteet akkumetalleissa liittyvät litiumiin, jonka hinta on noussut yhdeksänkertaiseksi alle kahdessa vuodessa, kertoo Financial Times. Tonni akkulaatuista litiumia maksaa 74.500 dollaria tonnilta. Toimiala on vasta kypsymässä ja siltä puuttuu kyky skaalata tuotantoa nopeasti.

Vastatakseen sähköautomarkkinoiden kasvavaan litiumin kysyntään litiumteollisuus joutuu turvautumaan aloitteleviin kaivosyhtiöihin, jotka käyttävät usein vielä testaamattomia teknologioita, kertoo lehti.  Keliberin kotimainen litiumhanke taitaa olla tässä porukassa ihan kova tekijä.

Financial Timesin haastatteleman, liikevaihdossa mitattuna maailman suurimman litiumtuottajan Albemarlen hallituksen puheenjohtajan mukaan Teslan suurin haaste tulee olemaan sen varmistaminen, että litiumia sisältävää spodumeenia on riittävästi saatavilla, mikäli yhtiö aikoo myydä vuonna 2030 ne 20 miljoonaa autoa vuodessa, kuten Musk on luvannut.

Kaivoshankkeet tarvitsevat rahaa

Financial Timesin haastatteleman Piedmont Lithiumin toimitusjohtajan Keith Phillipsin mukaan kaivosyhtiöt tarvitsevat rahoitusta, paljon rahoitusta.

Esimerkiksi Piedmont Lithium tarvitsi 600 miljoonaa dollaria Tennesseen litiumjalostamon rakentamiseen. Pohjois-Carolinan kaivoksen ja jalostuksen kustannusarvio on miljardi dollaria.

Phillipsin mukaan paras tapa heille toteuttaa hankkeet, ja auto- ja akkuteollisuudelle varmistaa, että saatavuutta löytyy, on investoida yhdessä hankkeisiin.

Kaivosjätti Albemarle on eri linjoilla. Yhtiö on kerännyt huomattavan kassavirran rahoittamaan tulevaa kasvua eikä yhtiö kaipaa autonvalmistajien rahoitusta. Ainoa syy, miksi Albermarle voisi olla kiinnostunut autotehtaiden investoinneista olisi se, että sitä kautta saataisiin strategisia hyötyjä, kuten innovaatiotoiminnan nopeutumista, uusien tuotteiden kehittämistä tai kierrätystoiminnan kasvattamista.

 

Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoa Teknologiapoolin toiminnasta: heikki.hernesmaa@teknologiateollisuus.fi

(Julkaistu 22.11.2022)

Lähteet:

  • Carmakers switch to direct deals with miners to power electric vehicles. Financial Times, 15 Nov 2022.
  • Tesla Looking Into Building Lithium Refinery. The Wall Street Journal, 9 Sep 2022.
  • Tesla may start mining lithium as Musk cites battery metals costs. Mining.com, 8 April 2022.
  • Is Elon Musk considering Tesla gigamines? Metal Tech News, 24 July 2020.

Lisää aiheesta:

Tesla suunnittelee litiumin jalostuslaitosta Teksasiin tai Louisianaan

 

Litiumin hintaa kauhisteleva Musk väläyttelee jälleen ajatusta Teslan omista kaivoksista

 

Tesla ostaa Glencorelta kobolttia Kongosta

 

Suunnitteleeko Elon Musk Teslan omia gigakaivoksia?