Sitkeät litiumin saatavuusongelmat seuraavan kymmenen vuoden aikana tulevat leikkaamaan sähköautojen myyntiä. Erityisesti halvempien mallien myynti kärsii, varoittaa merkittävän litiumtuottajan johtaja.

Yhdysvaltalaisen Livent-yhtiön toimitusjohtajan Paul Gravesin mukaan pula litiumista pahenee kysynnän kasvaessa rajusti. Tämän seurauksena autonvalmistajat joutuvat priorisoimaan litiumin käyttöä kannattavampiin automalleihin, uutisoi Financial Times.

Sinänsä huoli akkumetallien riittävyydestä ei ole mikään uusia asia. Tesla varoitteli jo vuonna 2019 akkujen valmistukseen käytettävien mineraalien, kuten nikkelin, kuparin ja litiumin, riittävyydestä. Jo silloin nähtiin, että käynnissä on automaailman sähköinen vallankumous, joka nostaa akkujen kysyntää vauhdilla. Tämä puolestaan kasvattaa tiettyjen, litiumioniakkujen kennojen valmistukseen käytettävien mineraalien kysyntää.

Liventin toimitusjohtajan mukaan litiumin tuotanto ei pysy millään sähköautojen myyntiennusteiden vauhdissa. Hän ei näe, että missään tilanteessa löytyisi riittävästi litiumia kattamaan koko kysyntää.

Kuva 1. Litiumin kulutus on lähes nelinkertaistunut vuodesta 2010. (Lähde: Visual Capitalist, 12 April 2022)

 

Kuva 2. Benchmark Mineral Intelligence ennustaa litiumin kysynnän kasvavan 20-kertaiseksi vuoteen 2050 mennessä. (Lähde: BMI, Oct 2022)

Livent haluaa kärkikastiin

Vuonna 2019 amerikkalaisesta maatalouden kemikaaleja tuottavasta FMC Corporation – yhtiöstä irrotettu Livent pyrkii johtavien litiumin tuottajien joukkoon.

Yhtiö aikoo nostaa litiumkarbonaatin tuotantonsa Argentiinassa 100.000 tonniin vuoteen 2030 mennessä. Vuonna 2020 tuotantomäärä oli 20.000 tonnia. Livent omistaa myös osuuden Nemaska Lithium –yhtiöstä, joka rakentaa spodumeenituotantoa Quebeciin.

Metallien hintoja määrittelevä Fastmarkets on arvioinut, että litiummarkkinat kasvavat tämän vuoden 700.000 tonnin (LCE) volyymista  yli 3 miljoonaan tonniin vuoteen 2030 mennessä.

McKinsey arvioi, että 15 prosenttia litiumin kysynnästä jää kattamatta, vaikka kaikki kehitteillä olevan litiumhankkeet toteutuisivat.

Litiumin markkinoita hallitsevat neljä suurta – Albemarle, SQM, Ganfeng ja Tianqi. Niiden litiumahankkeet ovat yleensä kestäneet huomattavasti pidempään valmistua kuin mitä yhtiöt ovat luvanneet, muistuttaa Financial Times.

Kuva 3. Big 4 – litiumin markkinoita hallitsevat neljä isoa tuottajaa. (Kuva: Visual Capitalist, Oct 2022)

Litiumin hinta noussut rajusti

Litiumin hinta on noussut kymmenkertaiseksi alle kahdessa vuodessa sen jälkeen, kun sähköautojen myynti pääsi kunnolla vauhtiin. Samaan aikaan uutta tuotantokapasiteettia on tullut markkinoille nihkeästi vuoden 2019 vaisun hintakehityksen jälkeen. Vaikka litiumin kysynnän kova kasvu oli jo nähtävissä, sijoittajat eivät olleet innokkaita laittamaan rahojaan litiumprojekteihin.

Kuva 3. Litiumin hinta on noussut parissa vuodessa kymmenkertaiseksi. (Kuva: Benchmark Mineral Intelligence, Nov 2022)

 

Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoa Teknologiapoolin toiminnasta: heikki.hernesmaa@teknologiateollisuus.fi

(Julkaistu 24.11.2022)

Lähteet: 

  • Livent warns of lithium roadblock to rollout of electric cars. Financial Times, 19 Nov 2022.
  • Global lithium shortage leads to record price surge. Nzherald, 7 Feb 2022.
  • A lithium shortage is coming, and automakers might be unprepared. Emerging Tech Brew, 13 December 2021.
  • Tesla warns of upcoming shortages of battery minerals, like nickel, copper, & lithium. Electrek, 2.5.2019.

Lisää aiheesta:

Sähköautot ajavat valmistajat suoriin sopimuksiin kaivosyritysten kanssa

 

Globaali pula litiumista nostaa hinnat pilviin – voittajia ovat australialaiset kaivosyhtiöt

 

Pula litiumista on edessä – eivätkä autonvalmistajat ole tähän varautuneet

 

Australialainen kauppakonserni Wesfarmers sijoittaa 650 miljoonaa euroa litiumhankkeeseen – kiinalaiset omistusten kautta mukana tässäkin

 

Tesla varoittaa akkumineraalien pulasta