Ajovoima-akun osuus sähköauton kokonaiskustannuksista on noin 20 – 40 prosenttia auton hinnasta. Futuurit auttavat sekä akkujen ostajia että myyjiä suojautumaan hintariskeiltä, sanoo South China Morning Postin haastattelema maailman suurimman johdannaisten markkinapaikka CME. 

CME Group avasi toukokuun alussa kaupankäynnin litium-futuureilla. London Metal Exchange suunnittelee tuovansa vastaavan tuotteen markkinoille kesällä.

Futuuri on julkisesti noteerattu johdannaissopimus, jolla sitoudutaan ostamaan ja myymään tiettynä aikana tulevaisuudessa kohde-etuutta (esimerkiksi raaka-aine) hintaan, joka on sovittu sopimushetkellä. Futuuri voi olla noteerattu arvopaperipörssissä, niitä voidaan myös ostaa ja myydä siellä. (Lähde: Wikipedia)

Sähköautojen ja akkumetallien hurja kysyntä keskellä raaka-aineiden kysynnän yleistä nousua sekä globaali pyrkimys kohti hiilineutraalia taloutta tulee kasvattamaan tarvetta riskienhallinnan työkaluille, arvioi CME Group. Kansainvälinen energiajärjestö IEA suositteli raportissaan pari viikkoa sitten, että valtioiden kannattaisi ryhtyä rakentamaan varmuusvarastoja akkumetalleille, kuten koboltti ja litium.

IEA:n ulostulon taustalla on eräiden poliittisten päättäjien huoli siitä, että siirtyminen fossiilista polttoaineista vihreään talouteen altistaa maailmaan geopoliittisille riskeille. Toisin kuin öljy, jota löytyy ja jota jalostetaan eri puolilla maailmaa, akkumineraalien ja eräiden harvinaisten maametallien tuotanto on erittäin keskittynyttä kolmen suurimman tuottajamaan hallitessa yli 75 prosenttia tuotannosta.

 

Kuva 1. Energiamurrokseen tarvittavien mineraalien varannot ja varsinkin jalostus ovat vahvasti keskittyneet. (Lähde: IEA 2021)

Akkujen vastatessa noin 20-40 prosentista sähköauton hinnasta, futuurit auttavat myyjiä ja ostajia hallitsemaan riskejään lukitsemalla auton valmistukseen tarvittavien raaka-aineiden hinnat, selittää CME:n edustaja SCMP:n haastattelussa.

Koboltti-futuurit tulivat myyntiin joulukuussa 2020

Avattuaan kaupan koboltti-futuureilla joulukuussa 2020, chicagolainen CEM lisäsi litium-futuurit tuotevalikoimaansa toukokuun 3. päivänä 2021.

London Metal Exchange aikoo aloittaa kaupankäynnin omilla litium-futuureillaan heinäkuun 19. päivä, kertoo South China Morning Post uutisessaan.

Raaka-aineiden hinnat vahvassa nousussa

Markkinoilla on nähty ESG-vaatimusten (environmental, social, governance responsibility) voimistuminen ja sähköautojen myynnin vahva kasvu. CME:n edustajan mukaan akkujen raaka-aineiden hinnat ovat nousseet nopeasti, mikä on lisännyt tarvetta suojautumiselle hintavaihtelulta. Kuva 2 alla havainnollistaa, miten kovassa nousussa raaka-aineiden futuurien hinnat ovat.

Kuva 2. Esimerkkejä raaka-aineiden futuurien hintakehityksestä viimeisen vuoden ajalta. (Kuva: Bloomberg & SCMP)

Litium synnytti futuurimarkkinat

Litiumin nopeasti kasvava kysyntä on ollut keskeinen syy tuoda myyntiin litium-futuurit, kertoo Daiwa Capital Marketsin analyytikko South China Morning Postin haastattelussa. Yhtiö uskoo, että myös muille akkumetalleille tulee tarjolle futuureja sijoittajien ja teollisuuden tarpeisiin.

Daiwan analyytikko uskoo, että litiumhydroksidin hinta voi nousta jopa 20 prosenttia seuraavan parin vuoden aikana. Tämän takia akkuarvoketjun eri toimijoiden, varsinkin akkuvalmistajien, kannattaisi suojata hintansa.

(Julkaistu 19.5.2021)

Lähteet:

  • Electric car, commodities boom make it imperative to have price hedging tools for battery metals, says CEM. South China Morning Post, 14 May 2021.

Lisää aiheesta: