Glasgow’n ilmastokokouksen julkilausumassa esitettiin yhtenä tavoitteena lopettaa uusien bensa- ja dieselautojen myynti vuoteen 2040 mennessä. Tämä tarkoittaisi yli kolmikymmenkertaista vuosittaista kysyntää sähköautoille, ja huomattavaa lisäystä raaka-aineiden tarpeelle, muistuttaa Benchmark Mineral Intelligence (BMI) artikkelissaan.
COP26-kokouksen loppulausumaa olivat mukana allekirjoittamassa General Motors, Volvo, Ford ja Mercedes-Benz. Autovalmistajat lupasivat tehdä töitä sen eteen, että vuoteen 2040 mennessä kaikki myytävät henkilö- ja pakettiautot olisivat päästöttömiä. Välitavoitteeksi asetettiin, että vuoteen 2035 mennessä päästöttömillä autoilla olisi jo suurin markkinaosuus, kertoo BMI.
Litiumin ja nikkelin kysyntä kasvaisi rajusti
Jos edellä kuvattuun tavoitteeseen päästäisiin maailmanlaajuisesti, tarkoittaisi se huomattavaa lisäystä akkumateriaalien, kuten litiumin ja nikkelin, kysyntään.
Benchmark arvioi, että jos kaikki vuonna 2040 henkilö- ja pakettiautot olisivat sähköisiä, tarkoittaisi se lähes 8 400 GWh kysyntää litiumioniakuille. Käytännössä tähän tavoitteeseen olisi vaikea päästä. Benchmark on ennustanut koko sähköisten ajoneuvojen markkinoiden kysynnän nousevan 6 200 gigawattituntiin vuoteen 2040 mennessä.
Jotta Glasgow’n ilmastokokouksen esittämään tavoitteeseen päästäisiin vuoteen 2040 mennessä, tarvittaisiin yli 7 miljoonaa tonnia litiumia (LCE) vuosittain. Tämä tarkoittaisi 17-kertaista kasvua vuoden 2021 litiumin tuotantoon, jos pohjana käytetään Bechmarkin litium-ennustetta.
Lisäksi vuosittain tarvittaisiin yli 5 miljoonaa tonnia nikkelisulfaattia. Benchmark Mineral Intelligencen Nickel Forecast – ennusteen mukaan tämä tarkoittaisi 19-kertaista kasvua vuoden 2021 nikkelisulfaattituotantoon verrattuna.
Kuva 1. Energiametallien käyttökohteita vuoteen 2030 mennessä. (Lähde: Woodmac 2021)
Investoinnit raaka-ainetuotantoon riittämättömällä tasolla
Benchmarkin toimitusjohtaja Simon Moores muistuttaa, että nykyinen investointien taso raaka-ainetuotantoon ei ole riittävällä tasolla edes vuoden 2030 tarpeisiin – puhumattakaan vuoden 2040 raaka-ainetarpeesta.
Kuva 2. Myös BloombergNEF on tehnyt arvioita liikenteen sähköistymisen vaikutuksista akkumetallien kysyntään. (Lähde: BloombergNEF)
Glasgow’n kokouksen julkilausumassa, jonka allekirjoittajina oli 33 maata ja useita autovalmistajia, luvattiin tehdä töitä, jotta ”strategiset, poliittiset ja tekniset esteet” poistetaan päästöttömän liikenteen tieltä. Mukana allekirjoittamassa olivat myös kiinalainen BYD ja Jaguar Land Rover.
New Yorkin kaupunki ja Kalifornian osavaltio lupasivat vaihtaa omistus- ja leasingautonsa päästöttömiin ajoneuvoihin viimeistään vuoteen 2035 mennessä.
Kiina, Japani ja USA jättäytyivät pois
Benchmark muistuttaa, että vaikka monet suuret maat, kuten Intia, allekirjoittivat julkistuksen, kolme keskeistä maata – Kiina, Japani ja Yhdysvallat – jättäytyivät pois julistuksesta. Myös useat suuret autovalmistajat, kuten Volkswagen, Toyota ja Nissan-Renault, jättivät julistuksen allekirjoittamatta.
Kesällä Volkswagen julisti, että vuoteen 2030 mennessä puolet sen myymistä autoista tulee olevaan sähkökäyttöisiä, ja vuoteen 2040 mennessä kaikki myytävät autot ”merkittävillä markkinoilla” tulevat olemaan sähköisiä, kertoo Benchmark artikkelissaan.
Kuva 3. Kiina dominoi akkukemikaalien globaalia tuotantoa. (Lähde: BMI)
Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoja: jarkko.vesa(at)notinnovatedhere.fi
(Julkaistu 17.11.2021)
Lähteet:
- Can the auto industry meet ambitious COP26 pledges? Benchmark Mineral Intelligence, 10 Nov 2021.
- Champagne supercycle: Taking the fizz out of the commodities price boom. Wood Mackenzie, July 2021.
- Investors are suddenly obsessed with ’supercycles’. Fortune, 27 Feb 2021.
- Low carbon world needs $1.7-trillion in mining investment. Mining Weekly, 10 May 2021.
- IEA Says Governments Should Consider Stockpiling Battery Metals. Bloomberg Green, 5 May 2021.
- The Role of Critical Minerals in Clean Energy Transitions. World Energy Outlook Special Report. IEA 2021.
Lisää aiheesta:
Energiajärjestö IEA kehottaa valtioita keräämään akkumetallien varmuusvarastoja
Osaako kaivos- ja metalliala pelata alkavan supersyklin oikein?
Volkswagen muuttuu autonvalmistajasta ”litiumioniakkutalouden yritykseksi”