Autonvalmistajat ympäri maailmaa joutuvat pysäyttämään tuotantolinjojaan puolijohdekomponenttien pulan takia. Eräissä tapauksissa tilannetta pahentaa Trumpin hallituksen toimet kiinalaisia puolijohdevalmistajia vastaan, uutisoi Reuters.

Pula puolijohteista yllätti monet autonvalmistajat ja tilanne voi jatkua kuukausia, arvioivat alaa seuraavat analyytikot. Tilanne on saanut Fordin, Subarun ja Toyotan leikkaamaan tuotantoaan Yhdysvalloissa. Muilla markkinoilla myös Volkswagen, Nissan ja Fiat Chrysler ovat kärsineet tilanteesta.

Kulutuselektroniikka rohmuaa puolijohteet

Ongelman taustalla on autoteollisuuden ja kulutuselektroniikkavalmistajien kisa samoista puolijohteista, kertoo Reuters. Kuluttajat hamstraavat korona-aikana läppäreitä, pelikonsoleita ja muuta elektroniikka, mikä on johtanut niukkuuteen puolijohdemarkkinoilla läpi vuoden 2020.

Myös autokauppa on käynyt vilkkaampana kuin mitä asiantuntijat keväällä olettivat.

Reutersin mukaan ainakin yhdessä tapauksessa pula puolijohteista juontaa juurensa presidentti Trumpin poliittisista tavoitteista rajoittaa teknologian vientiä Kiinaan.

Systeeminen ongelma

Eräs autovalmistaja siirsi puolijohteiden valmistuksen Yhdysvaltain hallituksen toimien kohteeksi joutuneelta kiinalaiselta Semiconductor Manufacturing International (SMIC) –yhtiöltä taiwanilaiselle Taiwan Semiconducor Manufacturing Companylle (TSMC), jonka tuotanto oli ylibuukattu, kertoo Reuters artikkelissaan. Autonvalmistaja vahvisti Reutersille, että TSMC:n tuotanto ei pysy kysynnän vauhdissa.

Reutersin haastatteleman toimittajan edustajan mukaan kyseessä on systeemitason ongelma: kun yritys lyöytää korvaavan tuotteen, joka pienentäisi yrityksen riippuvuutta TSMC:stä, käykin ilmi, että vaihtoehtoisella valmistajalla ei ole piikiekkojen valmistuskapasiteettia vapaana.

Sijoittajatapaamisessa tammikuun 2021 alussa TSMC:n toimitusjohtaja kertoi, että ”perinteisellä teknologialla” tehdyistä autoteollisuuden käyttämistä puolijohteista on pulaa. Yhtiö kertoi etsivänsä yhdessä asiakkaidensa kanssa ratkaisua, joka pehmentäisi puolijohdepulan vaikutuksia.

Pieni siru voi pysäyttää koko tuotannon

Vaikka puolijohdekomponentit ovat fyysisesti pieniä, niin tällainen pikkuruinen siru voi pysäyttää koko auton valmistuksena. Esimerkkinä Reuters kertoo artikkelissaan Fordin tuotantolaitoksesta Kentuckyssa Yhdysvalloissa, jossa yhtiö valmistaa Espace-malliaan. Tehtaan tuotanto keskeytettiin, koska auton jarrujärjestelmässä käytettävästä mikrosirusta on pulaa.

Ford joutui pistämään myös tehtaansa Saksan Saarlouisissa tauolle kuukauden ajaksi sirupulan takia.

Nopeaa parannusta ei odotettavissa

Autoalan sirupulaan ei ole odotettavissa nopeaa parannusta, koska kaikki sirut – olivatpa ne sitten menossa läppäriin tai Lexukseen – saavat alkunsa piikiekosta, jonka valmistaminen puolijohdekomponentiksi kestää noin kolme kuukautta.

Puolijohdevalmistajille on ollut aina haastavaa pysyä nopeiden kysynnänvaihteluiden perässä. Piikiekkoja valmistavat tehtaat maksavat kymmeniä miljardeja dollareita ja niiden kapasiteetin kasvattaminen vie jopa vuoden, kun monimutkainen valmistusteknologia pitää testata ja hyväksyttää.

Reutersin haastatteleman siruvalmistaja GlobalFoundriesin edustajan mukaan kysyntä on noussut 50 prosenttia eikä pääomaintensiivisellä puolijohdealalla ole nurkissa lojumassa tuollaista ylimääräistä kapasiteettia.

Yhdysvaltojen Huawei-toimien vaikutus

Kriittisetmateriaalit.fi-sivustolla on seurattu parin viime vuoden ajan tiiviisti Kiinan ja Yhdysvaltojen kauppasodan kehittymistä. Niukka kapasiteetti ja rajusti kasvava kysyntä vaikeuttavat puolijohdevalmistajien kykyä ottaa vastaan Trumpin hallinnon aiheuttamia iskuja, analysoi Reuters artikkelissaan.

Ensin syyskuussa 2020 Valkoinen talo kielsi amerikkalaiseen teknologiaan perustuvien piisirujen myymisen kiinalaiselle Huaweille. Huawei osti ennakkoon siruja varastoon pystyäkseen jatkamaan tuotteidensa valmistusta sen jälkeen, kun kielto astuu voimaan. Samaan aikaan Huawein kilpailijat, jotka näkivät tilanteessa mahdollisuuden kaapata uusia markkinaosuuksia, alkoivat nekin ostaa siruja varastoon, kertoi alaa seuraava analyytikko Reutersille.

Toiseksi Yhdysvaltain hallitus asetti määräyksiä, jotka kielsivät SMIC-yhtiötä käyttämästä eräitä Yhdysvalloissa tehtyjä, puolijohteiden valmistukseen käytettäviä tuotantolaitteita. Tämä sai ainakin osan SMIC:n asiakkaista etsimään vaihtoehtoisia siruvalmistajia pelätessään tuotantohäiriöitä.

Yhdysvaltojen hallinnon edustaja ei halunnut kommentoida Reutersille Huawein ja SMIC:n sulkulistalle päätymisen vaikutuksia  autoalan sirupulaan. Kiinan vastaisten toimenpiteiden tärkein tavoite oli suojella Yhdysvaltojen kansallista turvallisuutta, taloutta sekä ulkopoliittisia intressejä.

Sirupula jatkuu jopa puoli vuotta

Reutersin haastattelema analyytikko arvioi, että autoteollisuuden sirupula voi kestää jopa puoli vuotta. AutoForecast Solutions –raportin mukaan maailman autoteollisuus on sirupulan takia menettänyt tammikuun 13. päivään mennessä jo 202 000 ajoneuvon tuotannon.

Autoteollisuuden ja komponenttitoimittajayritysten johtohenkilöt ovat kertoneet Reutersille muuttavansa tuotanto-ohjelmia niiin, että siruja saadaan niiden automallien valmistukseen, josta valmistajille jää parhaat katteet. Yritykset pohtivat myös sirujen hankkimisesta useammilta toimittajilta ja varastotasojen kasvattamista tulevaisuudessa.

Toim. huom. Vaikka kriittisetmateriaalit.fi-sivusto seuraa erityisesti teollisuuden kannalta kriittisten raaka-aineiden markkinatilannetta ja saatavuuteen vaikuttavia tekijöitä, on sivusto seurannut alusta lähtien myös elektroniikkakomponenttien saatavuuteen liittyviä aiheita. Edellä kuvattu häiriö piisirujen saatavuudessa autoteollisuuden tarpeisiin on hyvä esimerkki asioiden yllättävistäkin kytkennöistä: koronan takia ihmiset viettävät enemmän aikaa kotona, jonne hankitaan paljon uutta viihde-elektroniikkaa, joka käyttää samoja prosesseroita, muistipiirejä, näyttöteknologiaa jne. kuin teollisuus, joten kulutuselektroniikan kysynnän piikki heijastuu myös teollisuuden puolelle. Kun soppaan lisätään vielä Trumpin hallinnon luomat lisäesteet ja jännitteet lännen ja Kiinan hitech-tuotteiden kauppaan, ollaan tilanteessa, jossa yllättävät takaisinkytkennät heiluttelevat koko systeemiä. Mielenkiintoista nähdä, miten Reutersin kuvaamat saatavuusongelmat heijastuvat hyvin kasvuun lähteneeseen sähköautojen myyntiin.

(Julkaistu 16.1.2021)

Lähteet:

  • Trump’s China tech war backfires on automarkets as chips run short. Reuters, 15 Jan 2021.
  • BAIC Capital and Imagination Technologies announce automotive JV. AutoUpdate, 7 May 2020.

Lisää aiheesta:

 

Kiina haluaa valmistaa itse puolijohteet autoteollisuutensa tarpeisiin ja vähentää riippuvuutta lännestä – Kriittisetmateriaalit.fi

 

Kiina haluaa nousta maailman johtavaksi puolijohdevalmistajaksi – Kriittisetmateriaalit.fi