Vaasaan akkumateriaalitehdasta aikanaan suunnitellut Johnson Matthey kertoi 12. tammikuuta suunnittelevansa akkumateriaaliyksikkönsä sulkemista. Tämä tarkoittaisi lopputiliä 430 ihmiselle. Brittiläinen kemikaaliyritys ei ole löytänyt ostajaa akkuyksikölleen, uutisoi Reuters.
Yhtiö kertoi marraskuussa 2021 vetäytyvänsä akkuliiketoiminnasta. JM on neuvotellut useiden tahojen kanssa akkuyksikön myynnistä, mutta sopimusta ei ole syntynyt. Marraskuussa yhtiön kerrottiin neuvottelevan intialaisen Tata Chemicalsin kanssa akkuliiketoiminnan myymisestä.
Eilisen uutisen seurauksena Johnson Mattheyn kurssi putosi jopa neljä prosenttia Lontoon pörssissä.
Yhtiö panosti akkujen katodimateriaaleihin
Kuten belgialainen Umicore ja saksalainen BASF, myös Johnson Matthey lähti investoimaan akkujen katodimateriaalien tuotantoon. Reutersin mukaan katodimateriaalia on haastavin komponentti sähköautojen akuissa.
Syyksi vetäytymiselleen akkumateriaalien markkinasta Johnson Matthey kertoi “murskaavan kovan kilpailun ja alhaiset tuotot”.
Joulukuussa 2021 Umicore leikkasi katodimateriaalien markkinaennustettaan ja arvioi, että myyntivolyymit eivät pysy globaalin markkinakasvun vauhdissa.
Muita pelureita akkumateriaalien markkinoilla ovat esimerkiksi kiinalainen Beijing Easpring Material Technology, etelä-korealainen LG Chem Ltd ja Posco Chemical, listaa Reuters.
Easpring on tuttu yritys myös Suomessa: valtion erityistehtäväyhtiö Suomen Malmijalostus Oy ja kiinalainen litiumioniakkujen katodimateriaalien tuottaja Beijing Easpring Material Technology –yhtiö ovat neuvotelleet CAM-tehtaan perustamisesta Kotkaan. Marraskuussa 2021 osapuolet kertoivat jatkavansa yksityiskohtaisempaa investoinnin suunnittelua.
Neuvottelut aloitettu työntekijöiden kanssa
Johnson Matthey kertoi eilen, että neuvottelut yksikön sulkemisesta on aloitettu työntekijöiden kanssa. Valtaosa työntekijöistä työskentelee Isossa-Britanniassa.
Yhtiön uusi toimitusjohtaja Liam Condon aloittaa työt maaliskuussa. Hän tulee lääkeyhtiö Bayerilta. Condon on todennut, että yksikön sulkeminen aiheuttaisi yhtiölle kustannuksia, työpaikkojen vähennyksiä ja muita kustannuksia.
Yksikön sulkeminen aiheuttaisi yhtiön mukaan noin 150 miljoonan punnan kustannukset.
Toim.huom. Kuten aiemminkin olemme tällä sivustolla todenneet, eurooppalainen akkuteollisuus joutuu kohtaamaan todella kovan kilpailun Aasian suunnalta. Kaikki nyt putkessa olevat hankkeet eivät tule selviämään hengissä. Eräs aasialainen analyytikko kommentoikin Reutersin uutista muistuttamalla, että vuonna 2016 Kiinassa oli yli 200 sähköautojen akkuihin keskittynyttä yritystä. Vuoteen 2021 mennessä alle kolmannes on pystynyt toimittamaan tuotteita markkinoille. ”Not every one can become CATL”, muistuttaa Kevin Gunan Shang Twitterissä.
Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoja: jarkko.vesa(at)notinnovatedhere.fi
(Julkaistu 13.1.2022)
Lähteet:
- UK’s Johnson Matthey puts 430 jobs at risk with plans to close battery materials unit. Reuters, 12 Jan 2022. c
- Tata in Talks to Buy Battery Business of Johnson Matthey: Mint. Bloomberg.com, 28 Nov 2021.
Lisää aiheesta:
Intialainen Tata neuvottelee Johnson Mattheyn akkuliiketoiminnan ostamisesta
Ikävä uutinen Vaasalle: Johnson Matthey ilmoittaa vetäytyvänsä akkumateriaalien markkinoilta
Brittiläinen Johnson Matthey valitsi Vaasan akkumateriaalitehtaan sijoituspaikaksi
Suomen Malmijalostuksen ja Beijing Easpringin CAM-tehdashanke etenee suunnitelmien mukaisesti