Vuosi 2019 on ollut haastava sähköautoissa käytettäviin metalleihin sijoittaneille. Aiemmin kuumana käynyt spekulaatio sähköautojen akkuihin käytettävien metallien ja mineraalien ympärillä on saanut kylmää vettä niskaansa.Taustalla on sähköautomarkkinoiden vaatimattomaksi jäänyt kasvu Kiinan valtavilla markkinoilla, mikä on heijastunut myös akkumetallien hintoihin. Mining.com ennustaa, että tilanne voi muuttua hyvinkin nopeasti.
Mining.com on analysoinut artikkelissaan akkumetallien hintakehitystä. Kaksi vuotta sitten litiumin spottihinnat Kiinassa olivat 26 dollaria kilolta. Tällä hetkellä Fastmarkets arvioi hinnan olevan alle 8 dollaria. Koboltti, toinen litiumioniakkujen keskeinen materiaali, on käynyt läpi samanlaisen nousun ja laskun: vuoden 2018 toisella neljänneksellä koboltin hinta oli yli 44 dollaria unssilta, nyt hinta on 15,75 taalaa, kertoo Mining.com. Sekä litium että koboltti saavat nyt maksaa aiemman hintabuumin seurauksista, kun korkeiden hintojen houkuttelema ylituotanto on jättänyt jälkeensä ylisuuret varastot.
Kuva 1. Akkulaatuisen litiumkarbonaatin hintakehitys. (Lähde: Fastmarkets, Mining.com)
Sähköautojen vallankumous näyttää jämähtäneen paikalleen tänä vuonna
Edellä kuvattua kehitystä on vauhdittanut Kiinan sähköautomarkkinoilla tapahtunut odottamaton myynnin hiipuminen: sähköautojen kauppa Kiinassa on laskenut viisi kuukautta putkeen ja koko vuodelle näkymät ovat heikot.
Kiinan osuus maailman sähköautomyynnistä vuonna 2018 oli noin puolet, kertoo Edison Electric Insitute Mining.comin artikkelissa. Sähköautojen globaali myynti on lokakuun loppuun mennessä kasvanut tänä vuonna 13%, vuonna 2018 vastaava luku oli 64%.
Sähköautovallankumous näyttää hyytyneen tänä vuonna, mikä haastaa aiemmat ennusteet sähköautokannan kasvusta. Aina asiat eivät kuitenkaan ole sitä miltä näyttävät, muistuttaa Mining.com ja huomauttaa, että on vahvaa indikaatiota siitä, että uusi kysyntäaalto on syntymässä. Kysymys kuuluukin, milloin seuraava aalto pyyhkäiseen yli markkinoiden – ja ovatko tuottajat valmiina, kun aalto iskee.
Kun Kiina hyytyy, Eurooppa kiihdyttää
Kiina on sähköautojen vallankumouksen eturintamassa, joten Kiinan markkinoiden yskähtely on heittänyt varjonsa koko sähköautotarinalle.
Sähköautojen (new electric vehicles, NEV) myynti putosi Kiinassa marraskuussa 44% verrattuna vastaavaan aikaan viime vuonna. Marraskuu oli jo viides kuukausi peräkkäin, jolloin sähköautomyynti laski Kiinassa, minkä seurauksena myynnin kasvu vuoden alusta on ollut vaatimattomat 2%. Nyt on jopa mahdollista, että koko vuoden myynti jää alle vuoden 2018 tason, arvioi China Association of Automobile Manufacturers (CAAM).
Mining.comin haastattelema analyytikko ennustaa, että Kiinan sähköautomyynti jää 6% viime vuoden tasosta. Tämä on merkittävä pudotus aiemmista ennusteista, joissa markkinoiden arvioitiin kasvavan 10% tänä vuonna – ja erityisesti suuri muutos neljän viime vuoden keskimääräiseen, huimaan 98% vuosikasvuun.
Sähköautojen tukia leikattiin Kiinassa keväällä 2019
Kiinan koko automarkkinat ovat heikossa hapessa, mutta erityisesti sähköautomarkkinoiden hiipumisen taustalla on valtion sähköautotuen leikkaukset vuoden 2019 toisella kvartaalilla.
Mining.com muistuttaa, että kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Kiina rukkaa sähköautojen hankintatukia, mutta nyt ensimmäistä kertaa sähköautojen subventioiden leikkaukset näyttävät iskeneen toden teolla sähköautomarkkinoihin.
Ehdotettu tukien poistuminen kokonaan vuonna 2020 uhkaa aiheuttaa sähköautomarkkinoille lisää murrosta, mutta Peking saattaa hyvinkin muuttaa taktiikkaansa, arvioi Mining.com. Kiinan valtio on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2025 sähköautojen osuus autojen kokonaismyynnistä olisi 25%. Vuonna 2018 osuus oli 5%. Tavoitteeseen on vaikea päästä ilman jonkinlaisia etuja ja houkuttimia.
Euroopassa tapahtuu
Ensi vuonna Euroopan sähköautomarkkinoilla tapahtuu paljon autovalmistajien tuodessa kiihtyvällä vauhdilla uusia malleja markkinoille päästäkseen EU:n asettamiin päästötavoitteisiin.
Mining.comin haastattelema analyytikkoyritys Macquearie muistuttaa, että sähköautojen osuus Euroopan markkinoilla oli lokakuussa 4%. Eurooppa on saanut lisää itseluottamusta ja uskoo pystyvänsä ohittamaan Kiina sähköautojen myynnissä vuoteen 2023 mennessä, arvioi Macquarien edustaa.
Akkutehtaita ja pitkiä toimitussopimuksia
Akkumetallien markkinoilla on tehty paljon pitkiä hankintasopimuksia, kuten hiljattain allekirjoitettu BMW:n ja kiinalaisen Ganfeng Lithiumin välinen sopimus. Myös investoinnit akkukennojen valmistukseen on vahvassa kasvussa, kun teollisuus rakentaa kapasiteettia ”sähköisiä unelmia” varten, analysoi Mining.com.
Vastaavasti lokakuussa 2019 Glencore teki sopimuksen, jossa se sitoutui myymään noin neljänneksen vuotuisesta koboltintuotannostaan seuraavan viiden vuoden ajan kiinalaiselle akkuvalmistaja GEM:lle. Tämä tarkoittaa, että Glencore myy vähintään 61 200 tonnia kobolttihydroksidia GEM:lle vuosina 2020 – 2024. Markkinatutkimuslaitos Benchmark huomauttaa, että tämä sopimus yhdessä toukokuussa 2019 julkistetun Glencoren ja Umicoren toimitussopimuksen kanssa, voi lukita yli 85% Glencoren koboltin tuotannosta Kongossa vuonna 2020.
Benchmark Mineralsin edustajan mukaan uusien megaluokan akkutehtaiden julkistuksia on nähty kiihtyvällä tahdilla viimeisten 12 kuukauden aikana. Näiden myötä tehtaiden määrä ja kapasiteetti lähes tuplaantuu. Markkinatutkimuslaitos Benchmark Minerals on tunnistanut 103 megaluokan akkutehdashanketta, joiden yhteenlaskettu suunniteltu tuotantokapasiteetti on yli 2 GWh vuoteen 2028 mennessä.
Uudenlaista kemiaa
Samaan aikaan akkujen valmistajat ovat siirtymässä käyttämään uudenlaisia kemioita, joihin tarvitaan kobolttia ja nikkeliä. Tämä pehmentää Kiinan sähköautomarkkinoiden pudotuksen vaikutuksia raaka-ainemarkkinoilla, arvioi Mining.com.
Tyypillisessä lokakuussa 2019 myydyssä sähköautossa on 22% enemmän nikkeliä, 19% enemmän kobolttia ja 15% enemmän mangaania kuin vastaanvanlaisessa autossa vuotta aiemmin, arvioi analytiikkofirma Adamas Intelligence. Akkumetallien kysyntä siis kasvaa kiihtyvällä vauhdilla, vaikka sähköautojen myynti näyttää olevan hidastumassa.
Kuva 2. Koboltin hinta on laskenut reippaasti muutaman vuoden takaisista huippulukemista. (Lähde: Fastmarkets, Mining.com)
Ylitarjonnasta kohti niukkuutta?
Tämän hetkinen ylitarjonta litium- ja kobolttimarkkinoista on seurausta markkinoiden vaikeuksista sovittaa yhteen kysyntää ja tarjontaa. Maailman suurimman litiumin tuottajan Albermarlen edustajan mukaan litiumin kysyntä kasvoi vuonna 2017 paljon nopeammin kuin oletettiin. Syntynyt hintapiikki houkutteli tuottajia sijoittamaan liikaa uuteen tuotantokapasiteettiin erityisesti Australiassa. Litiumin tuottajat siivoavat nyt näiden virheiden seurauksia leikkaamalla tuotantoa ja arvioimalla uudelleen laajentamissuunnitelmiaan.
Glencore on samoilla linjoilla koboltin tuotantonsa kanssa, kun yhtiö laittaa Kongossa sijaitsevan Mutandan kaivoksensa pariksi vuodeksi huoltotauolle.
Kurinalaisella tuotannolla pitäisi hintataso saada elpymään ja suuriksi paisuneet varastot kiertoon. Useimmat analytiikot uskovat kuitenkin, että ennen kuin markkinat elpyvät, sukelletaan vielä vähän syvemmälle.
Mining.comin haastattelema markkinatutkimuslaitos Fastmarketsin asiantuntija uskoo litiumin hinnan laskevan edelleen vuoden 2020 aikana. Koboltin hinnan hän uskoo pysyvän nykyisellä tasolla vuoden alkupuoliskon ja kääntyvän nousuun vuoden loppupuoliskolla.
Mining.com arvioi, että nykyinen akkumetallien ylitarjonta voi kääntyä nopeastikin vahvaksi kasvuksi, kun hetkellisesti yskähtelevä sähköautomarkkina pääsee taas täyteen vauhtiin.
Lähteet:
- Kiinan automarkkinoilla odotetaan yllättävää käännettä: painopiste sähköautoista polttomoottoreihin ja metanoliin. Tekniikkatalous.fi, 27.12.2019.
- Honda CEO says ´There will be no dramatic increase in EV demand´. Electrek, Dec 26, 2019.
- Honda CEO expects hybrids to outshine EVs. Automotive News Europe, December 26, 2019.
- Unexpected bumb on the EV road hits battery metals. Mining.com, December 18, 2019.
- Litium on liian halpaa kierrätettäväksi – tästä pitää ylituotanto huolen. Tekniikkatalous.fi, 11.12.2019. (tilaajille)
- Epäloogiset raaka-ainemarkkinat. Jarkko Vesa, kolumni Metallitekniikka 11/2019
- Why the electric-car revolution may take a lot longer than expected. MIT Technology Review, 19 November 2019.
- Hydrogen or battery? VW, 7 Nov 2019.
- Mobility of the Future. Research report by MIT Energy Initiative, 2019.
- Battery Pack Pricess Fall As Market Ramps Up With Market Average At $156/kWh In 2019. BloombergNEF, 3 Dec 2019.
- Cobalt hydroxide price up 55% in three months. Mining.com, November 12, 2019.
- Glencore could do for cobalt what it did for zinc – double the price. Mining.com, August 20, 2019.
- Umicore and Glencore develop partnership for sustainable cobalt supply in battery materials. Umicore, 29 May 2019.
- Electric Vehicle Outlook 2019. BloombergNEF.
- Making electric vehicles profitable. McKinsey & Company, March 2019.
- Kittner, N. et al. (2017). Energy storage deployment and innovation for the clean energy transition. Nature Energy, 2017, Vol. 2.
Lisää aiheesta:
Sähköautojen vallankumous voi viedä pidempään kuin yleisesti kuvitellaan