Konttipula, korona, Ever Given, ruuhkautuneet satamat, pilviin nousseet laivarahdin hinnat… Merikuljetuksiin liittyvät uutiset ovat olleet tänä vuonna surkeaa luettavaa – eikä parannusta tilanteeseen ole loppuvuodesta näköpiirissä, ennustaa MetalMiner artikkelissaan.
Merirahdin hinnat ovat nousseet rajusti vuoden alusta alkaen. Käsittelyruuhkat satamissa ovat lisääntyneet ja konttien saatavuus heikentynyt. Laivareittien sulkemisesta on tullut yleinen käytäntö, listaa MetalMiner.
Korona sulkee konttisatamia Kiinassa
Kiinassa viranomaiset sulkivat maailman kolmanneksi vilkkaimman konttisataman yhden työntekijän sairastuttua koronaan. Kaikki tuleva ja lähtevä konttiliikenne Meishanin terminaalissa Ningbo-Zhoushanin satamassa pysäytettiin hiljattain toistaiseksi, mikä leikkasi välittömästi neljänneksen sataman koko kontinkäsittelykapasiteetista, uutisoi MetalMiner.
Jo aiemmin suljettiin Yantianin satama Shenzhenissä noin kuukaudeksi toukokuun lopulta lähtien. Seurauksena oli, että tuotteet jäivät tehtaiden ja varastojen pihoille. Yantianin sulku lisäsi myös ruuhkia lähisatamissa.
Korona häiritsee Kiinan merikuljetuksia
Koronatartuntojen määrän kääntyminen nousuun on lisännyt ruuhkia Kiinan kahdessa tärkeimmässä konttisatamassa, Shanghaissa ja Ningbossa. MetalMinerin tietojen mukaan yhteen Shanghain sataman konttiterminaaliin on kolmenkymmenen aluksen jono.
Satamien kasvavien ruuhkien uskotaan nostavan jo entisestään poikkeuksellisen korkeita laivarahtien hintoja. Esimerkkinä MetalMiner mainitsee 40-jalkaisen merikontin hinnan Kiinan ja Yhdysvaltojen välisellä reitillä, joka on noussut jo 20 000 dollariin. Konttien kysyntä kasvaa entisestään ennen Yhdysvaltojen kauppojen huippusesonkia, jolloin rajallinen konttikapasiteetti joutuu entistäkin kovemmalle.
Euroopassa satamat ruuhkaisia
Samaan aikaan Kiinan haasteiden kanssa pula huolitsijoista ja satamien pahat ruuhkat ovat saaneet laivayhtiöt välttelemään tiettyjä satamia Euroopassa, kertoo MetalMiner. Toimitukset ovat jumittaneet vielä sen jälkeenkin, kun lasti on purettu satamassa.
MetalMinerin mukaan Isossa-Britanniassa kontit ovat myöhästyneet jopa pari viikkoa mahdollisesta toimitusajasta, koska maakuljetuksiin ei ole löytynyt tarpeeksi kuljettajia. Ongelma on yleinen koko Euroopasssa aiheuttaen viivästyksiä kuljetuksiin – ei vain Ison-Britannian ja Euroopan välillä, vaan myös kuljetuksissa Manner-Euroopan sisällä.
Kuva 1. Erään arvion mukaan kymmenen prosenttia maailman laivarahtikapasiteetista on poissa pelistä satamien ruuhkien takia, tilannekuva heinäkuulta 2021. (Lähde: eeSea / Splash247.com)
Helpotusta ei näköpiirissä
MetalMiner ei usko, että parannusta laivarahdin tilanteeseen olisi luvassa tämän vuoden aikana. Konttien ja kuljetusten kysyntä on jo nousussa lähestyvän joulusesongin takia. Vähittäiskauppa täyttää varastojaan Black Fridayn, kiitospäivän ja joulun kovaa kysyntää varten, mikä aiheuttaa lisää painetta jo muutenkin kaoottisille logistiikkamarkkinoille, varoittaa MetalMiner.
Kuluttajien – ja yritysten – kannattaa varautua siihen, että rahtihinnat voivat nousta edelleen ja toimitusviiveet kasvaa entisestään vuoden jälkimmäiselle puoliskolla.
(Julkaistu 17.8.2021)
Lähteet:
- Global shipping market deteriorates further. MetalMiner, 16 August 2021.
- Container congestion registered in every corner of the planet. Splash247.com, 14 July 2021.
Lisää aiheesta: