Koronavirusepidemia on viivästyttänyt useimpien koboltin ja litiumin tuottajien tuotannon paluuta normaalille tasolle Kiinan juhlapyhien jälkeen. Yritykset voivat törmätä puolivalmisteiden ja kobolttisuolojen pulaan helmikuussa viruksesta johtuvien kuljetusrajoitusten takia, kertoo SMM uutisessaan. Epidemia on viivästyttänyt myös akku- ja sähköautotehtaiden tuotannon käynnistystä, mikä yhdessä heikentyneen kuluttajakysynnän kanssa iskee Kiinan sähköautomarkkinoihin.

Litiumsuolojen sulattojen varastotasot pysyvät korkealla, koska tuottajat Qinhain alueella jatkoivat normaalia tuotantoa kiinalaisen uuden vuoden lomien aikana, uutisoi SMM. Nyt kuljetusrajoitukset haittaavat toimituksia. Kiinan new energy –markkinoilla nähtiin SMM:n mukaan helmikuun ensimmäisellä viikolla vain rajallinen määrä tilauksia tai tarjouksia.

SMM uskoo ulkomaille vietävän jalostetun koboltin hinnan nousevan. Koboltin hintakehitys vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tulee riippumaan virustilanteen kehittymisestä ja patoutuneen kysynnän vapautumisesta.

Varastojen purkamisen jatkuminen pitää litiumkarbonaatin hinnan laskussa, mutta litiumhydroksidin hinnassa on nousupotentiaalia, kun keskeytys suurten tuottajien  tuotannossa kiristää tarjontaa, arvioi SMM Shangaissa.

Kiinalaiset autonvalmistajat lykkäsivät tuotannon käynnistämistä

Kiinan isot autonvalmistajat siirsivät tuotannon käynnistämistä lomien jälkeen helmikuun 10 päivään, mikä tuo lisäpaineita Kiinan sähköautomarkkinoille. Tämä yhdistettynä heikentyvään kuluttajakysyntään voi vaikuttaa sähköautojen tuotantoon ja myyntiin vuoden ensimmäisellä puoliskolla. Tämä on huono uutinen Kiinan sähköautomarkkinoille, joilla viime vuosi oli paha pettymys.

Akkutuottajat Tianjinissa palasivat lomilta viime viikolla, mutta useimmat muut akkutehtaat aikoivat käynnistää tuotannon helmikuun 10 päivänä, kertoo SMM:n tekemä kysely.

Kuljetusrajoitukset useimmissa Kiinan provinsseissa ja kaupungeissa estivät akkujen kuljetukset tuottajilta sekä raaka-aineiden hankkimisen.

Epidemialla tulee olemaan todennäköisesti merkittävä vaikutus teollisuuden toimitusketjuihin, kun autovalmistajien myynti laskee akkujen kysynnän palautuminen viivästyy, arvioi SMM.

Lähde:

  • Cobalt, lithium markets remained quiet as coronavirus delayed post-holiday recovery. SMM, 10 Feb 2020.

Lisää aiheesta:

  • Hyundai bet big on China. Now coronavirus is twisting its supply chain. Reuters, 13 Feb 2020.
  • Steel demand plunges amid coronavirus epidemic, depressing prices. Caixin Global, 8 Feb 2020.
  • Coronavirus tests tech’s supply chain resilience. EETimes, 6 Feb 2020.
  • The outbreak in Wuhan – Semiconductors and sulfuric acid. EETimes On Air, 7 Feb 2020.
  • Coronavirus exposes West’s vulnerability. EETimes, 6 Feb 2020.
  • Corona virus disrupts Chinese recycling sector. Recycling International, 7 Feb 2020.
  • Suppy chain braces for coronavirus fallout. EPSNews, 3 Feb 2020.
  • Nyt on Apple lujilla – hirvittävä virus kyykytti iPhone-tehtaat, töihin tulijat saattavat päästä hengestään. Tivi, 10.2.2020.
  • Koronavirus voi tartuttaa jopa 60 prosenttia maailman väestöstä – WHO:n mukaan ”hyvin vakava uhka maailmalle”. Iltalehti, 11.2.2020.
  • China’s Hubei province reports nearly 15,000 new coronavirus cases and 242 additional deaths in 1 day. Business Insider, 12 Feb 2020.

 

Koronavirus testaa teknologia-alan toimitusketjujen resilienssin