Kiinan teollisuusministeriön edustaja kertoi tällä viikolla, että maa ei suunnittele tälle vuodelle leikkauksia sähkö-, kaasu- tai vetyautojen hankintatukiin. Lausunto on tulkittu niin, että tukipolitiikka pysyy vuonna 2020 suhteellisen ennallaan. Kiinan valtion linjaukset sähköautojen hankintatukien osalta heijastuvat suoraan akkumarkkinoille, ja sitä kautta myös akkumetallien hintoihin.

Kiinan teollisuus- ja informaatioteknologiaministeri Miao Wein lausunto otettiin ilolla vastaan autovalmistajien keskuudessa, kertoo Reuters artikkelissaan.  Hallitusta lähellä olevan Beijing Newsin mukaan toinen ministeriön edustaja vahvisti, että tänä vuonna Kiinan New Energy Vehicle (NEV) –tukipolitiikka pysyy suhteellisen ennallaan eikä merkittäviä muutoksia ole tulossa.

 

Kuva 1. Vuonna 2018 Kiinan osuus sähköautojen globaalista myynnistä oli noin puolet. (Lähde: Virta)

Sähköautojen tukia leikattiin Kiinassa keväällä 2019

Kiinan koko automarkkinat ovat olleet heikossa hapessa, mutta erityisesti sähköautomarkkinoiden hiipumisen taustalla on valtion sähköautotuen leikkaukset vuoden 2019 toisella kvartaalilla.

Mining.com muistutti artikkelissaan joulukuussa 2019 , että kyseessä ei ole ensimmäinen kerta, kun Kiina rukkaa sähköautojen hankintatukia, mutta nyt ensimmäistä kertaa sähköautojen subventioiden leikkaukset näyttävät iskeneen toden teolla sähköautomarkkinoihin.

Vielä joulukuussa spekuloitiin, miten valtion tukiaisille käy vuonna 2020. Ehdotettu tukien poistuminen kokonaan vuonna 2020 olisi aiheuttanut sähköautomarkkinoille lisää murrosta. Kiinan valtio on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2025 sähköautojen osuus autojen kokonaismyynnistä olisi 25%. Vuonna 2018 osuus oli 5%.  Tavoitteeseen on vaikea päästä ilman jonkinlaisia etuja ja houkuttimia.

Tukiaisia leikattu pikku hiljaa

Reutersin mukaan Peking on pikku hiljaa leikannut vuonna 2016 lanseerattua, varsin avokätistä viisivuotista NEV-autojen hankintatukiohjelmaa. Valtio on kertonut aikovansa poistaa hankintatuet vuoden 2020 jälkeen. Päätös on herättänyt kritiikkiä, että osa yrityksistä on rakentanut liiketoimintansa liian voimakkaasti tukien varaan.

Kiinan markkinoita seuraava asiantuntija korostaa, että toisin kuin muilla markkinoilla maailmassa, Kiinassa New Energy Vehicle –määritelmä pitää sisällään täyssähköautot, lataushybridit ja polttokennoautot. Sähköautojen ohella Kiinalla on myös suuret suunnitelmat vetyautojen osalta.

Sähköautojen myynti putosi vuonna 2019

NEV-autojen myynti putosi heinäkuussa 2019, ensimmäisen kerran kahteen vuoteen, kun hankintatukia leikattiin. Myynti on siitä asti jatkanut laskuaan, kertoo Reuters. Ministeri Wei kertoi tällä viikolla sähköautotapahtumassa Pekingissä, että tämän vuoden heinäkuussa ei uusia leikkauksia ole tulossa.

Wein mukaan joulukuussa 2019 myytiin 163 000 NEV-ajoneuvoa. Koko vuoden myynti oli 1,2 miljoonaa autoa eli pientä pudotusta vuoden 2018 myynnistä, joka oli 1,3 miljoonaa NEV-ajoneuvoa.

Kuva 2. Joissain arvioissa syyksi sähköautojen hankintatukien leikkaukseen on nähty Kiinan “heikko” (vain 6,1%) talouskasvu. (Lähde: Statista, Jan 2020)

Hondan pääjohtaja kohautti lausunnoillaan

Hondan pääjohtaja Takahiro Hachigo sai joulukuussa 2019 huomiota sähköauto-kommenteillaan. Pääjohtajalla on paljon uusia suunnitelmia, mutta sähköautot eivät ole kovin korkealla hänen listallaan: ”En usko, että sähköautojen määrä tulee kasvamaan mitenkään dramaattisesti”, totesi Hachigo Automotive Newsin haastattelussa jouluviikolla.

Hachigo kertoi uskovansa enemmän hybrideihin kuin täyssähköautoihin. Yhtiön tavoitteena on, että globaalista myynnistä kaksikolmasosaa tulee ”sähköistetyistä” autoista vuoteen 2030 mennessä. Hachigo korostaa, että sähköistäminen ei ole mikään itseisarvo sinällään, vaan polttoainetehokkuuden parantaminen. Honda uskoo, että hybridiautot ovat paras keino saavuttaa erilaiset ympäristötavoitteet.

Myös Toyotan strategia nojaa vahvasti useiden eri teknologioiden käyttöön rinnakkain: pienissä ajoneuvoissa täyssähkö on hyvä vaihtoehto, keskisuurissa hydridi ja raskaissa ajoneuvoissa polttokenno, uskoo japanilaisvalmistaja.

Lähteet:

  • China Post Weakest Economic Growth Since 1990. Statista, 17 Jan 2020.
  • China says not significant cut in new energy vehicle subsidies in 2020. Reuters, January 11, 2020.
  • Honda CEO expects hybrids to outshine EVs. Automotive News Europe, December 26, 2019.
  • Unexpected bumb on the EV road hits battery metals. Mining.com, December 18, 2019
  • Kiina panostaa vetyautoihin – vaikutukset heijastuvat myös raaka-ainepuolelle. kriittisetmateriaalit.fi, 2019.

Lisää aiheesta:

Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille

 

Sähköautojen kysynnässä ei ole odotettavissa dramaattista kasvua, arvioi Hondan pääjohtaja

 

Kiina panostaa vetyautoihin. Vaikutukset heijastuvat myös raaka-ainepuolelle.