Chemical & Engineering News nosti tuoreessa artikkelissaan esiin sähköautojen käytettyjen litiumioniakkujen kierrätyksen. Lehden mukaan EU:ssa kerätään alle 5% litiumioniakuista kierrätykseen ja kierrätys on muutenkin olematonta. Konsulttiyritys Circular Energy Storage on tilanteesta täysin eri mieltä: heidän arvionsa mukaan noin 50% litiumioniakuista kierrätetään tehokkaasti. Mistä tuo 5% väite on peräisin?
Päätyvätkö käytetyt akut kaatopaikoille?
Chemical & Engineering News kehotti artikkelissaan alan toimijoita ottamaan litiumioniakkujen kierrätyksen tosissaan. Lehden haastatteleman analyytikon mukaan vuoteen 2020 mennessä pelkästään Kiina tuottaa 500.000 tonnia käytettyjä li-ion-akkuja. Vuoteen 2030 mennessä sähköautojen akkuja tulee tiensä päähän 2 miljoonaa tonnia vuodessa.
Lehti arvioi, että mikäli nykyinen tapa käsitellä käytöstä poistettuja litiumioniakkuja jatkuu, päätyy valtaosa näistä akuista kaatopaikoille, vaikka teknisesti li-ion-akut on mahdollista kierrättää. Sähkö- ja hybridiautojen akustot sisältävät paljon arvokkaita metalleja ja muita materiaaleja, jotka olisi mahdollista ottaa talteen ja käyttää uudelleen. Lehden mukaan kierrätystä harrastetaan tänä päivänä kovin vähän: esimerkiksi Australiassa vain 2-3% litiumioniakuista kerätään ja lähetetään ulkomaille käsiteltäväksi. Artikkelissa kerrotaan, että EU:ssa ja USA:ssa kerätään alle 5% litiumioniakuista kierrätykseen.
Kuva 1. Litiumioniakuissa on paljon arvokkaita metalleja ja muita materiaaleja (lähde: Argonne National Laboratory)
Väite 5% kierrätyksestä on virheellinen
”Litiumioniakkujen kierrätys on paljon laajempaa kuin mitä ihmiset ymmärtävät”, sanoo Circular Energy Storagen kierrätysekspertti Hans Eric Melin Recycling International -lehden artikkelissa.
Circular Energy Storagen raportin mukaan vuonna 2018 kierrätettiin noin 97.000 tonnia litiumioniakkuja, josta noin 67.000 kierrätettiin Kiinassa ja 18.000 tonnia Etelä-Koreassa. Tämän lisäksi noin 1 GWh verran käytettyjä akkuja päätyi uudelleenkäyttöön (“2nd life”) erilaisiin energiavarasto- ja muihin ratkaisuihin.
Hans-Eric Melinin mukaan nämä luvut osoittavat, että kierrätysaste on ihan eri luokkaa kuin tutkijoiden ja toimittajien usein siteeraama väite hyvin alhaisesta, 2-7% keräysasteesta li-ion-akuille.
”Keräämämme data (joka pohjautuu yli viidenkymmenen akkukierrättäjän tietoihin eri puolilta maailmaa) osoittaa, että lähes 100.000 tonnia käytettyjä akkuja kierrätettiin viime vuonna. Se vastaa noin 50% osuutta kaikista end-of-life-akuista”, kertoo Melin.
Melin huomauttaa, että laajasti viljelty väite 5% keskimääräisestä kierrätysasteesta perustuu virheelliseen tietoon, joka on lähtöisin Friends of Earth –yhteisön raportista vuodelta 2010. Tätä lukua kierrätetään edelleen ahkerasti vailla lähdekritiikkiä, täräyttää Melin.
Kuva 2. Hans Eric Melin kritisoi Chemical & Engineering News -lehden artikkelin näkemyksiä.
Toim.huom. Olen itsekin ollut puhumassa Hans Eric Melinin kanssa samoissa akkukierrätyskonferensseissa sähkö- ja hybridiautojen ajovoima-akkujen kierrätyksestä. Melin kiertää ahkerasti tapaamassa akkukierrätyksen toimijoita Aasiassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa, joten hänellä on erittäin hyvä tuntuma markkinoiden tilanteeseen. Melin oli aikanaan perustamassa ruotsalaista Refind-yhtiötä, joka toimittaa tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja kierrätysakkujen ja –paristojen automaattiseen lajitteluun. Chemical & Engineering News’n artikkeli on hyvin kirjoitettu, mutta jutun lähtöoletuksissa on epätarkkuuksia mm. liittyen litiumioniakkujen käsittelyteknologioiden nykytilanteeseen. Esimerkiksi saksalainen Duesenfeld on kehittänyt mielenkiintoisen ratkaisun, joka erottelee mekaanisesti sähköautojen ajovoima-akkujen eri materiaalit.
Lisää aiheesta:
- It’s time to get serious about recycling lithium-ion batteries. Chemical & Engineering News, 14.7.2019. https://cen.acs.org/materials/energy-storage/time-serious-recycling-lithium/97/i28
- Asian Li-ion battery recyclers dominate global market. Bestmag, 16.7.2019. https://www.bestmag.co.uk/industry-news/asian-li-ion-battery-recyclers-dominate-global-market#.XS7f1qstyDE.twitter
- The unknown success of lithium-ion battery recycling. Recycling International, 15.7.2019. https://recyclinginternational.com/batteries/the-unknown-success-of-lithium-ion-battery-recycling/26899/
- State-of-the-art in reuse and recycling of lithium-ion batteries – A research review. Circular Energy Storage, 2019. Commissioned by The Swedish Energy Agency. http://www.energimyndigheten.se/globalassets/forskning–innovation/overgripande/state-of-the-art-in-reuse-and-recycling-of-lithium-ion-batteries-2019.pdf
- Wohin mit den alten Akkus? Handelsblatt, 18.7.2019. https://edison.handelsblatt.com/erklaeren/wohin-mit-den-alten-akkus/24674526.html
- R S Bruce ’supercharges’ its battery recycling ambitions. RSBruce Metals and Machinery Ltd, 18.7.2019. https://www.rsbruce.com/lithium-ion-battery-recycling/