Kaivosyhtiö Keliberin hanke viivästyy useita vuosia aiemmin arvioidusta. Aiemman aikataulun mukaan tuotannon piti käynnistyä nopeimmillaan jo vuoden 2021 lopulla. Nyt tavoitteena on käynnistää tuotantoa vuonna 2024, täydessä vauhdissa tuotanto olisi vasta vuonna 2025.

YLE:n haastatteleman Keliberin toimitusjohtaja Pertti Lambergin mukaan markkinoiden näkökulmasta ei nyt ilmoitetulla viivästyksellä ole yhtiön kannalta kovin suurta merkitystä.

Kuva 1. Keliberin toimitusjohtaja Pertti Lamberg. (kuva: Keliber Oy)

Litiumin hinta laski rajusti viime vuonna

YLE:n artikkelin mukaan syynä hankkeen viivästymiseen on lupaprosessien venyminen ja rahoittajien innon laantuminen. Rahoittajien kiinnostusta vähensi litiumin hinnan voimakas lasku vuonna 2019.

Mining.com analysoi joulukuussa 2019 artikkelissaan akkumetallien hintakehitystä. Kaksi vuotta sitten litiumin spottihinnat Kiinassa olivat 26 dollaria kilolta. Joulukuussa Fastmarkets arvioi hinnan olevan alle 8 dollaria.

Kuva 2. Akkulaatuisen litiumkarbonaatin hintakehitys. (Lähde: Fastmarkets, Mining.com)

Lambergin mukaan litiumin hinta putosi viime vuonna peräti 40 prosentilla. Tänä vuonna hinta on kääntynyt uudelleen nousuun, kertoo YLE.  Keliber tapasi vuosi sitten rahoittajia, jotka olivat hankkeesta innostuneita. Keväällä 2019 alkoi näyttää siltä, että koko rahoitusta ei saada kasaan, kertoi Lamberg YLE:lle. Yhtiö päätti hankkia ensin lainvoimaiset luvat laitoksilleen, jolloin rahoittajia on helpompi lähestyä.

Mining.comin haastattelema markkinatutkimuslaitos Fastmarketsin asiantuntija ennusti joulukuussa litiumin hinnan laskevan edelleen vuoden 2020 aikana. Tammikuussa australialaiset litiumin tuottajat arvioivat Nasdaqin artikkelissa vaisun menon jatkuvan markkinoilla myös vuonna 2020. Taustalla vaikuttaa mm. Kiinan sähköautomarkkinoiden odotettua heikompi kysyntä viime vuonna.

Tammikuussa 2020 markkinatutkimuslaitos Roskill ennusti akkulaatuisen litiumhydroksidin hinnan putoavan Aasiassa vuoden 2019 lähes 15.700 USD/tn (CIF) tasolta 12.250 USD/tn tasolle. Vastaavasti teknisen laadun hinnan Roskill ennustaa putoavan 13.250 USD/tn tasolta 10.750 USD/tn tasolle. Molempien laatujen osalta pudotus olisi noin 20%.

Mining.com arvioi, että nykyinen akkumetallien ylitarjonta voi kääntyä nopeastikin vahvaksi kasvuksi, kun hetkellisesti yskähtelevä sähköautomarkkina pääsee taas täyteen vauhtiin.

Kokonaisinvestointi 350 miljoonaa euroa

Keliber tarvitsee vielä yhden rahoituskierroksen, jolla turvataan toiminta siihen saakka, kunnes investoinnit kattava päärahoituspaketti on hankittu, kertoo YLE.

Helmikuussa 2019 päättyneellä rahoituskierroksella Keliber sai 10 miljoonaa euroa uutta rahoitusta (HS 15.2.2019 , Keliber 15.2.2019).  Valtion omistama Suomen Malmijalostus sijoitti yhtiöön kuusi miljoonaa euroa ja nousi Keliberin suurimmaksi osakkeenomistajaksi 24 prosentin omistusosuudella. Ennen näitä kauppoja Suomen Malmijalostus omisti 18 prosenttia Keliberistä. Muut osakkaat sijoittavat yhtiöön neljä miljoonaa euroa.

Kauppalehti uutisoi marraskuussa 2019 Kokkolan litiumhankkeen olevan vaikeuksissa litiumin ylitarjonnan takia. Näin siitäkin huolimatta, että sähköautojen ja niiden akkujen yleistyminen kiihdyttää litiumhydroksidin kysyntää. Litiumin maailmanmarkkinahinnan epäloogista kehitystä hämmästeltiin Metallitekniikan kolumnissa joulukuussa. Kauppalehden mukaan ylituotannon takia kaivoksia ja tuotantolaitoksia pysäytetään ympäri maailmaa. Litiumin heikko hintakehitys on saanut sijoittajat ja rahoittajat varovaisiksi, kuten myös Keliber sai huomata.

Kokonaisinvestoinniksi Keliber arvioi 350 miljoonaa euroa, kertoo YLE. Rahoituksesta noin 60 prosenttia aiotaan kattaa lainalla. Suurimmat haasteet liittyvät oman pääoman osuuden eli lopun 40 prosentin hankkimiseen, kertoo toimitusjohtaja Lamberg. Yhtenä vaihtoehtona on pörssilistautuminen.

Hankkeen valmisteluun on käytetty YLE:n mukaan viimeisten neljän vuoden aikana yli 20 miljoonaa euroa.

Kaustinen ja Kokkola harmissaan viivästymisestä

YLE-uutisten haastattelemat Kaustisen ja Kokkolan edustajat ovat luonnollisesti harmissaan Keliberin suunnitelmien viivästymisestä. Viivästystä ei kuitenkaan pidetä kovin pitkänä tämän tyyppiselle hankkeelle.

Kaustinen odottaa kaivoshankkeelta kiinteistöverotuottoja ja lisää väkeä kuntaan.  YLE:n mukaan kaivoksen tarvitsemien liittymien ja muiden tiejärjestelyjen rahoitus on vielä auki. Louhos- ja tuotantoalueen kaavat ovat valmistumassa tämän vuoden aikana.

Vaikutuksia koko kansalliseen akkuklusteriin?

Kokkolan kehitysjohtaja Jonne Sandberg pohtii YLE:n jutussa Keliberin viivästyksen vaikutuksia suomalaisen akkuklusterin etenemiseen.

”Suoranaista vaaraa ei näkemykseni mukaan ole. Mutta kun katsotaan kansallista klusteria ja Suomen Malmijalostuksen tehtävää rakentaa suomalainen akkuklusteri, niin Keliber on osa sitä kokonaisuutta ja totta kai se voi vaikeuttaa sitä”, sanoo Sandberg

Kuva: Keliber Oy

 

Lähteet:

  • Australia’s lithium producers see tough market conditions persisting well into 2020. Nasdaq, 30 Jan 2020. https://www.nasdaq.com/articles/australias-lithium-producers-see-tough-market-conditions-persisting-well-into-2020-2020-01
  • Kaustinen ja Kokkola harmissaan Keliberin hankkeen viivästymisestä – ”Ei se hirveän kauas karkaa kuitenkaan”. YLE, 3.2.2020.
  • Kaivosyhtiö Keliberin suuri litium-hanke viivästyy vuosia aiemmin arvioidusta – Tuotanto pyritään käynnistämään vuonna 2024. YLE, 31.1.2020.
  • Lithium: Livent sees lower hydroxide prices in 2020. Roskill, 10 January 2020.
  • Unexpected bumb on the EV road hits battery metals. Mining.com, December 18, 2019. https://www.mining.com/web/unexpected-bump-on-the-ev-road-hits-battery-metals/
  • Litium on liian halpaa kierrätettäväksi – tästä pitää ylituotanto huolen. Tekniikkatalous.fi, 11.12.2019. (tilaajille)
  • Litiumhanke vaikeuksissa Kokkolassa – Sähköautot yleistyvät ja akkuja tarvitaan lisää, mutta litiumin hinta laskee ylituotannon takia. Kauppalehti 15.11.2019.
  • Päivitys Keliberin litiumhankkeeseen. Keliber, 6.11.2019.
  • Keliberin akkuhanke viivästyy – aikataulu auki ja rahoitusneuvottelut kesken. Kauppalehti, 23.5.2019.
  • Osakeanneilla yli 10 miljoonaa euroa. Keliber, 15.2.2019.

 

Kiina: ei merkittäviä leikkauksia sähköautojen hankintatukiin vuonna 2020

Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille

 

Litium