Akkumetallien hinnat ovat vahvassa nousussa sähköautojen ja energiavarastoinnin teknologioiden kysynnän kasvun imussa.

Toimitusketjuihin liittyvät haasteet ja maailmanlaajuinen pyrkimys varmistaa kriittisten raaka-aineiden ja materiaalien saatavuus ovat vetäneet akkumetallien hinnat huipputasolle viimeisen vuoden aikana. Jos akkumetallit ovat jatkossakin näin kalliita, niin jo vuosikymmenen jatkunut litiumioniakkujen hinnanlasku voi pysähtyä ainakin hetkellisesti, varoittaa Visual Capitalist artikkelissaan.

Keskiverto 60 kWh akussa on noin 185 kg eri metalleja. Eri akkukemioiden välillä on luonnollisesti isoja eroja siinä, mitä kriittisiä materiaaleja niissä käytetään, mutta yksi asia on varma – sähköistyvä liikenne tarvitsee valtavat määrät kriittisiä metalleja ja mineraaleja.

Kuva 1. Sähköauton ajovoima-akun tärkeimmät metallit. (Lähde: Visual Capitalist, May 2022)

Paljonko akkumetallit maksavat?

Koboltti on ollut perinteisesti kallein akkumetalli, kunnes vuoden 2021 lopulla litiumin hinta nousi rajusti.

Tonni litiumkarbonaattia, joka on yksi litiumin akkukäyttöön jalostetuista muodoista, maksaa marraskuussa 2022 yli 75.000 dollaria. Vertailun vuoksi, vuoden 2021 alussa saman tuotteen hinta oli 6.500 dollaria.

Litiumkarbonaatin hinnat nousivat noin 496 prosenttia vuonna 2021. Marraskuuhun 2022 hinnat olivat nousseet yli 100 prosenttia vuodentakaiseen verrattuna.  Hintaa nostaa sähköautojen kova kysyntä ja litiumkarbonaatin rajoitettu saatavuus.

Vuonna 2022 litiumin hintaan ovat vaikuttaneet Kiinan helleaallot. Kuivuus haittasi vesivoiman tuotantoa ja aiheutti sähkökatkoksia, joiden takia osa tehtaista joutui keskeyttämään tilapäisesti tuotantoaan. Isommassa kuvassa taustalla vaikuttaa se, että uuden litiumtuotannon saaminen käyntiin vie 3 – 5 vuotta. Tuotantoa on vaikea lisätä nopeasti, vaikka kysyntää olisikin.

Pääosa kalleimmista akkumetalleista menee akkujen katodien valmistamiseen. Katodi on sähköauton akun tärkein komponentti, joka määrittelee akun suorituskyvyn. Katodi vastaa keskimäärin noin 51 prosentista yksittäisen litiumioniakun kennon kustannuksista, kertoo Visual Capitalist artikkelissaan.

Kuva 2. Viisi kalleinta akkumetallia marraskuussa 2022. (Lähde: Visual Capitalist, Nov 2022)

Akkumetallien hintojen vaikutus sähköautojen markkinoihin

Sähköautojen litiumioniakkupakettien hinnat ovat laskeneet tasaisesti vuosina 2010 – 2021. Markkinatutkimusyritys BloombergNEF on ennustanut, että vuonna 2022 hinnat kääntyvät kuitenkin nousuun (ks. kuva 3 alla).

Kuva 3. BloombergNEF ennustaa, että akkupakettien hinnat kääntyvät tänä vuonna nousuun. (Lähde: BloombergNEF, July 2022)

Akkupakettien keskimääräisten hintojen odotetaan nousevan vuoden 2021 noin 132 dollaria per kilowattitunti –tasolta 135 dollariin kilowattitunnilta vuonna 2022. Vaikka nousu on pieni, voisi tällainen trendi viivästyttää sitä hetkeä, jolloin sähköautojen ja polttomoottoriautojen hinnat olisivat samalla tasolla. Näin on arvioitu käyvän, kun akkupakettien hinta putoaa alle 100 dollarin tason per kilowattitunti, kirjoittaa Visual Capitalist.

Sähköautomarkkinoiden kehityksen kannalta akkumetallien nousevat hinnat voivat lopulta johtaa siihen, että sähköautojen hinnat kääntyvät nousuun, mikä voi hidastuttaa sähköautojen yleistymistä.

Akkumetallien tuotannon kasvattaminen ja sen myötä hintojen vakiinnuttaminen on välttämätöntä, jotta sähköautojen leviäminen pysyy suunnitellulla polulla, kiteyttää Visual Capitalist artikkelissaan.

 

Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoa Teknologiapoolin toiminnasta: heikki.hernesmaa@teknologiateollisuus.fi

(Julkaistu 27.11.2022)

Lähteet:

  • The Most Expensive Battery Metals. Visual Capitalist, 16 Nov 2022.
  • Race to Net Zero: The Pressures of the Battery Boom in Five Charts. BloombergNEF, 21 July 2022.
  • The Key Minerals in an EV Battery. Visual Capitalist, 2 May 2022.

Lisää aiheesta:

Tärkeimmät mineraalit sähköauton akussa

 

Australiassa kaivosjätteestä löytynyt korkeita pitoisuuksia kobolttia

 

Yhdysvaltain ulkoministeri Blinken haluaa vähentää maansa riippuvuutta Kiinan kriittisistä mineraaleista