Viikon uutispommin akkumarkkinoilla pudotti brittiläinen, joka kertoi tiedotteessaan 11. marraskuuta 2021 vetäytyvänsä akkumateriaalien markkinoilta.

Päätös on herättänyt paljon keskustelua Euroopan akkupiireissä. Erityisen ikävä uutinen on Vaasan akkumateriaalien tehdashankkeen kannalta: Johnson Matthey ja Vaasan kaupunki allekirjoittivat huhtikuussa 2021 aiesopimuksen akkumateriaalitehtaan rakentamisesta Vaasaan. Samalla brittiyhtiö varasi 50 hehtaarin tontin tehdasta varten. Johnson Mattheyllä on Puolassa vastaava hanke, joka on edennyt jo pidemmälle.

Akkumateriaalien kova kilpailu pelästytti britit

Tiedotteessaan Johnson Matthey kertoo, että edessä olevia investointeja arvioituaan yhtiö katsoo, että tehdyt kannattavuuslaskelmat eivät tue tehdasinvestointeja.

Vaikka akkumateriaalien kysyntä kasvaa voimakkaasti, niin tekee myös kilpailu vaihtoehtoisten teknologioiden ja muiden akkumateriaalien tuottajien kanssa, toteaa Johnson Matthey. Tämän seurauksena markkinasta on tulossa suurten volyymien bulkkibisnestä.

Strategisia kumppanuuksia tutkittu

Tiedotteen mukaan Johnson Matthey on kartoittanut viime kuukausina strategisia kumppanuuksia. Näissä keskusteluissa on käynyt selväksi, että brittiyhtiön tehdashankkeet ovat liian pääomavaltaisia verrattuna jo toiminnassa oleviin, suurten volyymien ja matalien hintojen akkumateriaalien tuottajiin.

Johnson Mattheyn hallitus on päättänyt pistää  myyntiin eLNO-katodimateriaaliin liittyvät liiketoiminnat kokonaan tai osittain, kertoo yhtiö tiedotteessaan. Yhtiö aikoo vetäytyä kokonaan akkumarkkinoilta. Se lupaa tiedottaa jatkotoiminpiteistä mahdollisimman nopealla aikataululla.

Yhtiö panostaa jatkossa muille kasvualueille, kuten vetyteknologioihin ja hiilineutraaliin kemikaalien arvoketjuun.

Toim.huom. Johnson Mattheyn tapaus on mielenkiintoinen ennakkovaroitus siitä, miten turbulentit ajat Euroopan akku- ja akkuraaka-ainemarkkinoilla voi olla edessään. Euroopan akkubuumi on kova, mutta edessä on myös se hetki, jolloin nyt rakenteilla olevat lukuisat akku- ja akkukemikaalitehtaat joutuvat kohtaamaan kovan aasialaisen kilpailun. Aasiassa näitä hommia on tehty jo pitkään, joten volyymit ovat suuret ja laatu on saatu vuosien työn jälkeen kohdalleen. Juhlapuheissa akku- ja autovalmistajat korostavat vastuullisuutta ja kiittelevät eurooppalaisen vaihtoehdon tulosta markkinoille. Tosiasia taitaa kuitenkin olla, että hinta ratkaisee hankinnat jatkossakin. Paitsi jos Euroopan unioni pystyy esimerkiksi uuden akkuasetuksen tiukkojen vaatimusten avulla parantamaan vastuullisesti (tai ainakin vastuullisemmin) tuotettujen eurooppalaisten akkumateriaalien ja akkujen suhteellista kilpailukykyä. Harmittava tilanne myös niiden lukuisten suomalaisten asiantuntijoiden ja päättäjien kannalta, jotka ovat Vaasan akkumateriaalitehdashankkeen eteen ankarasti töitä tehneet.

(Julkaistu 11.11.2021, päivitetty 12.11.2021)

Lähteet:

Lisää aiheesta:

Brittiläinen Johnson Matthey valitsi Vaasan akkumateriaalitehtaan sijoituspaikaksi