Japanilainen autonvalmistaja Honda ostaa yhden prosentin osuuden kiinalaisesta akkuvalmistajasta Contemporary Amperex Technology (CATL). Yhtiöt aikovat kehittää yhdessä sähköautojen akkuja, uutisoi Reuters. CATL omistaa reilun viidenneksen osuuden Valmet Automotivesta.
CATL on yksityisesti omistettu teknologia-alan yritys, jonka päätoimipaikka on Ningdessä, Kiinassa. CATL suunnittelee ja valmistaa litiumioniteknologiaan perustuvia sähköisen liikenteen akkuratkaisuja sekä tarjoaa niille jälkimarkkinapalveluita.
Auton- ja akkuvalmistajat tiivistivät yhteistyötään
Hondan siirto tapahtuu aikana, jolloin autonvalmistajat ja sähköautojen akkujen valmistajat yhdistävät voimiaan ollakseen iskussa liikenteen sähköistyessä vauhdilla lähivuosina. CATL kertoi viime vuonna, että yhtiö kehittää akkuja Hondan kanssa, mutta toimittaa akkuja myös Teslalle, Toyotalle ja Volkswagenille.
CATL:lla on kytköksiä myös Suomeen: tammikuussa 2017 Valmet Automotive ja CATL kertoivat sopineensa strategisesta kumppanuudesta sähköautoratkaisuihin liittyen. Samalla CATL merkitsi suunnatussa annissa Valmet Automotiven uusia osakkeita 22 prosentin omistusosuuden arvosta. Valmet Automotiven omistajavat Tesi (38,46%), sijoitusyhtiö Pontos Group (38,46%) ja CATL (23,08%).
Agendalla akkuteknologiat ja kierrätys
Honda ja CATL kertoivat tiedotteessaan yhtiöiden kehittävän yhdessä akkuteknologioita ja tutkivan akkujen kierrätysliiketoimintaa. Honda aikoo julkistaa ensimmäisen CATL:n akuilla varustetun sähköautonsa Kiinassa vuonna 2022. Jatkossa yhteistyötä on tarkoitus laajentaa globaalisti Hondan sähköautojen akkuihin.
Honda on solminut Reutersin mukaan lukuisia kumppanuuksia sähköautoihin liittyen, yhtenä esimerkkinä yhteisyritys kiinalaisen GAC:n kanssa. Honda ja GAC aloittivat Hondan ensimmäisen täyssähköauton myynnin Kiinassa viime vuonna. Joulukuussa 2019 Hondan pääjohtaja kohahdutti automaailmaa ennustaessaan, että sähköautojen kysynnässä tuskin nähdään mitään merkittävää kasvua lähivuosina.
Kuva 1. Honda ja GAC valmistavat yhteisyrityksessään sähköautoja Kiinan markkinoille. (kuva: Tekniikan Maailma)
Yhteistyötä myös Hitachin ja GM:n kanssa
Hondalla on yhteistyötä myös Hitachin autonosia valmistavan tytäryhtiön kanssa. Yhtiöt kehittävät ja myyvät moottoreita hybridi-, lataushybridi- ja täyssähköautoihin.
Pohjois-Amerikan markkinoilla Honda on liittoutunut General Motorsin kanssa tarkoituksena kehittää kaksi uutta sähköautomallia. Honda ja GM kehittävät yhdessä myös polttokennoteknologiaa, kertoo Reuters artikkelissaan.
CATL rakentaa parhaillaan akkutehdasta Saksaan ja suunnittelee laajentumista Pohjois-Amerikkaan.
(Julkaistu 11.7.2020)
Lähteet:
- Honda invests in China’s CATL to jointly develop EV batteries. Reuters, 10 July 2020.
- Tesla will launch its new battery in China first and partner with CATL to make them, report says. Electrek, 15 May 2020.
- Honda CEO says ´There will be no dramatic increase in EV demand´. Electrek, Dec 26, 2019.
- CATL starts building battery plant in Germany. Electrive.com, 19 Oct 2019.
- Honda palaa sähköautomarkkinoille – Everus VE-1 tulee myyntiin vain Kiinassa. Tekniikan Maailma, 4.12.2018.
- Valmet Automotive ja CATL strategiseen kumppanuuteen – CATL VA:n osaomistajaksi. Valmet Automotive, 30.1.2017.
Lisää aiheesta:
Sähköautojen kysynnässä ei ole odotettavissa dramaattista kasvua, arvioi Hondan pääjohtaja
Kiina panostaa vetyautoihin. Vaikutukset heijastuvat myös raaka-ainepuolelle.
Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille