Sähköautojen akkujen valmistuksessa käytettävien akkulaatuisten litiumin ja nikkelin raju hinnannousu on alkanut siirtyä akkujen hintoihin Kiinassa, kertoi Benchmark Mineral Intelligence lokakuun lopussa.
Tämä kehitys vastoin sitä perinteistä oletusta, että ladattavien autojen litiumioniakkujen hinnat jatkavat tasaisesti laskuaan, kun mittakaavaetu alkaa vaikuttaa tuotantokustannuksiin.
Mittakaavaetua on jo saatu, kun isoja akkutehtaita, gigafactoreita, on rakennettu, sanoo Benchmark Mineral Intelligencen (BMI) toimitusjohtaja Simon Moores Reutersin haastattelussa. Nyt ollaan tilanteessa, jossa raaka-aineiden hinnat, varsinkin litiumin hinta, ovat kovassa nousussa ja vaikutukset siirtyvät akkujen tuotantokustannuksiin.
Sähköautojen akuissa käytetään tyypillisesti litiumkarbonaattia tai litiumhydroksidia. BMI:n arvion mukaan litiumkarbonaatin hinta Kiinassa on noussut yli 300 prosenttia viimeisen vuoden aikana. Lokakuun puolivälissä hinta oli jo 28 675 dollaria tonnilta, kun tarjonta ei pystynyt kattamaan odotettua kovempaa kysyntää.
Vastaavasti BMI:n arvio nikkelisulfaatin hinnan kehityksestä Kiinassa kertoo, että sen hinta on noussut vuodessa yli 30 prosenttia 5 658 dollariin tonnilta syyskuun loppuun mennessä.
Sähkön laajamittainen sääntely Kiinassa on leikannut tuotantoa, jolloin vahvan kysynnän myötä nikkelisulfaatista on ollut pulaa, mikä puolesta on nostanut tämän akkukemikaalin hintaa, kertoo Reuters artikkelissaan.
Kobolttihydroksidin hinnat ovat nousseet vuodessa yli 80 prosenttia 47 800 dollariin tonnilta.
Ensi vuonna hinta nousee 115 dollarin raja rikki
Litiumioniakkujen, joiden katodit on valmistettu nikkelistä, koboltista ja mangaanista, hinnat voivat Benchmark Mineral Intelligencen arvion mukaan nousta vuonna 2022 noin 115 dollariin kilowattitunnilta nykyisestä noin 105 dollarin tasolta, kun japanilaiset ja etelä-korealaiset akkuvalmistajat seuraavat kiinalaisten akkuvalmistajien esimerkkiä.
”Markkinat joutuvat varautumaan nouseviin akkukennojen hintoihin, mikä on uusi tilanne toimialalle, joka on tottunut siihen, että hinnat laskevat vuosittain”, muistuttaa BMI:n toimitusjohtaja Simon Moore Reutersin haastattelussa.
Kuva 1. Vuosia jatkuneen hinnanlaskun jälkeen litiumioniakkujen kennojen hinnat ovat kääntymässä nousuun. (Kuva: BMI 2021)
(Julkaistu 15.11.2021)
Lähteet:
- High lithium costs start to feed into prices of China EV batteries – BMI. Reuters, 29 Oct 2021.
Lisää aiheesta:
LFP 2.0: Koboltti- ja nikkelivapaan litiumrautafosfaattiakun vahva meno jatkuu
Grafiitin hinta edelleen nousussa Kiinassa sähkön korkean hinnan ja jakeluhäiriöiden seurauksena
Akkulaatuisen litiumin hinta noussut alkuvuonna Kiinassa 68 prosenttia
EV Metal Indexin joulukuun hurjat luvut lupaavat hyvää akkumetallien tuottajille