Glencoren Katangan tuotantolaitoksella Afrikassa on varastossa 12 797 tonnia akkujen raaka-aineena käytettyä kobolttia. Varaston arvo nykyisillä hinnoilla oli yli 400 miljoonaa dollaria viime vuoden lopussa, kertoo ET Auto uutisessaan. Vertailun vuoksi, vuoden 2018 lopussa yhtiön varastossa oli 3 769 tonnia kobolttia. Akku- ja autovalmistajat lukitsevat megadiileillään kobolttimarkkinoita kovaa vauhtia, varoittavat analyytikot. Koronavirus haittaa toimituksia Kiinaan.

Torontossa listattu Katanga Mining, jonka pääomistaja on Lontoossa listattu Glencore, tuotti viime vuonna 17 054 tonnia kobolttia hydroksidin muodossa. Vastaavasti yhtiö myi samana aikana ainoastaan 4 257 tonnia. ET Auton haastatteleman kobolttimeklarin mukaan Glencoren suuri varasto on kummitellut markkinoiden yllä ja pitänyt hinnat alhaalla.

Yksi syy varastojen kasvuun on koronavirus. Kiinan markkinoille tarkoitettu koboltti jämähti satamaan, koska väki on karanteenissa koronaviruksen takia.

Sähköautojen vaisu kysyntä Kiinassa laskee koboltin hintaa

London Metal Exchangen kobolttihinnat laskivat yli 70%, noin 26 000 dollariin tonnilta, toukokuun 2018 ja elokuun 2019 välisenä aikana. Taustalla vaikutti hiipuva kuluttajakysyntä Kiinan sähköautomarkkinoilla. Nyt koboltin hinnat ovat 33 000 – 34 000 dollaria tonnilta – edelleen kaukana huippuhinnoista.

Katangan kuparia ja sivutuotteena kobolttia tuottavat kaivokset sijaitsevat Kongossa, jossa sijaitsee myös Glencoren Mutandan kaivos. Glencore sulki Mutandan kaivoksen viime vuonna huoltotoimenpiteitä varten. Seisokki kestää kaksi vuotta.

Vuoristorataa hinnoissa

Vielä vuoden 2018 maaliskuussa koboltin hinta huiteli vuosikymmenen ennätyslukemissa lähes 100 000 dollarissa tonnilta, mutta sitten tultiin rytinällä alas. Viime syksynä hinnat näyttivät olevan pikku hiljaa toipumassa, mutta Glencoren julkistamat sopimukset akkuvalmistaja GEM:n ja Umicoren kanssa tuovat lisää jännitystä peliin.

Markkinat heräsivät eloon elokuussa 2019. Koboltin hinta nousi parissa viikossa 18 % sen jälkeen kun Glencore kertoi jäädyttävänsä Mutandan kupari-koboltti-kaivoksensa toiminnan Kongossa ainakin vuoteen 2021. Pienillä markkinoilla yksikin iso toimija voi vaikuttaa paljon hintoihin.

Mutanda on maailman suurin kobolttikaivos. Se tuottaa noin viidenneksen maailman koko kobolttituotannosta, joka on kokonaisuudessaan vaatimattomat 135 000 tonnia vuodessa. Elokuussa koboltin hintataso oli 31 500 dollaria tonnilta, mikä oli edelleen kaksikolmasosaa alle 10 vuoden ennätystason, joka saavutettiin viime vuoden maaliskuussa (Mining.com, 20.8.2019)

Glencoren ja akkuvalmistaja GEM:n megadiili lokakuussa 2019

Lokakuussa 2019 Glencore teki sopimuksen, jossa se sitoutui myymään noin neljänneksen vuotuisesta koboltintuotannostaan seuraavan viiden vuoden ajan kiinalaiselle akkuvalmistaja GEM:lle. Tämä tarkoittaa, että Glencore myy vähintään 61 200 tonnia kobolttihydroksidia GEM:lle vuosina 2020 – 2024.

Markkinatutkimuslaitos Benchmark huomautti lokakuussa, että tämä sopimus yhdessä toukokuussa 2019 julkistetun Glecoren ja Umicoren toimitussopimuksen kanssa, voi lukita yli 85% Glencoren koboltin tuotannosta Kongossa vuonna 2020.

Benchmark Mineral varoitti myös, että kobolttia käyttävät yritykset voivat joutua koville etsiessään luotettavia kobolttihydroksidin lähteitä suuremmille kobolttimäärille, mikäli eivät ole jo valmiiksi GEM:n tai Umicoren toimitusketjussa. Glencore on yksi harvoista suurista teollisista tuottajista Kongossa, joka pystyy toimittamaan kobolttia, jonka alkuperä on jäljitettävissä ja jonka tuottamiseen ei ole käytetty lapsityövoimaa.

Koboltin tuotantoketjun tarkempi syynäys Kongon valta-aseman takia (maa tuottaa yli 2/3 maailman koboltista ja omistaa valtaosan tunnetuista varannoista) vauhdittaa uusien kobolttilähteiden etsintää muualla maailmassa: konfliktivapaasta koboltista voi pyytää korkeampaa hintaa, arvioi Mining.com.

Glencore ja Samsung SDI sopimukseen helmikuussa 2020

Viime viikolla Glencore ja korealainen Samsung SDI julkistivat viiden vuoden mittaisen sopimuksen kobolttitoimituksista. Glencore on sitoutunut toimittamaan sopimuksen puitteissa jopa 21 000 tonnia kobolttia, kertoo Reuters uutisessaan.

Sähköautojen kysynnän ennustettu kova kasvu on saanut akku- ja autoteollisuuden tekemään sopimuksia tärkeimmistä raaka-aineista kuten koboltista. Edellä mainittujen kiinalaisen GEM:n ja belgialaisen Umicoren sopimusten lisäksi Glencore on sopinut kobolttitoimituksista  akkuvalmistaja SK Innovationin ja autojätti BMW:n kanssa.

Glencore tuotti viime vuonna 46 300 tonnia kobolttia, kasvua 10% edellisestä vuodesta. Yhtiö arvioi toimittavansa tänä vuonna 29 000 tonnia kobolttia johtuen Mutandan kaivoksen sulkemisesta toistaiseksi.

 

Kuva 1. Glencore on maailman suurin koboltin kaivosyhtiö, joka tuotti noin 32% maailman koko tuotannosta vuonna 2019. (Lähde: Roskill, 13.2.2020)

Osa Kongosta tulevasta koboltista on suurennuslasin alla, koska sen tuottamiseen on käytetty lapsityövoimaa. Useita johtavia teknologiayhtiöitä vastaan nostettiin viime vuoden lopulla Yhdysvalloissa kanne, jossa niitä syytettiin lapsityövoiman käytön sallimisesta laitteissaan käytettävän koboltin tuotannossa Kongossa.

Glencore ja Samsung SDI kertovat Reutersin uutisessa olevansa sitoutuneita varmistamaan, että koboltti tuotetaan Kongossa eettisesti ja vastuullisesti. Yhtiöt ovat myös sopineet, että Kongon kobolttituotanto auditoidaan vuosittainriippumattoman arvioijan toimesta Responsible Minerals Initiativen standardien mukaisesti.

Reutersin mukaan ylitarjonta on painanut hinnat vuoden 2018 noin 95 000 dollarin huippuhinnoista tämän hetken noin 34 000 dollariin tonnilta.

Tammikuussa 2020 Kongon valtio kertoi perustavansa monopoliyhtiön hallinnoimaan käsin kaivetun, ns. artesaani-koboltin tuotantoa. Tavoitteena on nostaa tuotteen hintaa ja parantaa työntekijöiden olosuhteita.

Lähteet:

  • Glencore held stocks of 12,797 tonnes of cobalt at the end of 2019. Auto News, ET Auto, 15 Feb 2020.
  • Cobalt: Glencore ramps up production in the DRC. Roskill, 13 Feb 2020.
  • Glencore secures five-year deal to supply cobalt to Samsung SDI. Reuters, 10 Feb 2020.
  • Congo creates state monopoly for artisanal cobalt. Reuters, 31 Jan 2020.
  • Apple and Google named in US lawsuit over Congolese child cobalt mining deaths. The Guardian, 16 Dec 2019.
  • Cobalt hydroxide price up 55% in three months. Mining.com, November 12, 2019.
  • Glencore could do for cobalt what it did for zinc – double the price. Mining.com, August 20, 2019.
  • Umicore and Glencore develop partnership for sustainable cobalt supply in battery materials. Umicore, 29 May 2019.

Lisää aiheesta:

  • Cobalt, lithium markets remained quiet as coronavirus delayed post-holiday recovery. SMM, 10 Feb 2020.
  • Glencore’s Mutanda mine in Congo shuts down a month early. Reuters, 26 Nov 2019.
  • Cobalt: More changes at the top at Katanga Mining. Roskill, 22 November 2019.
  • Glencore could do for cobalt what it did for zinc – double the price. Mining.com, August 20, 2019.
  • China’s Huayou pulls out of Congo cobalt mine investment after price slump. Reuters, August 16, 2019.
  • Cobalt price to jump 60% in next 18 months to $20/lb – UBS. Reuters, August 13, 2019.
  • Cobalt, nickel, other battery metals face supply crunch by 2020s – report. Mining.com, July 24, 2019.

 

Kongo perustaa kansallisen monopoliyhtiön hallitsemaan käsin kaivetun koboltin myyntiä

Kiinan koboltti- ja litium-markkinoilla hiljaista koronaviruksen viivästyttäessä tuotannon uudellenkäynnistystä juhlapyhien jälkeen

 

Sähköautojen heikko kysyntä Kiinassa heijastuu akkumetallien markkinoille

Koboltin hinta nousussa – Glencoren GEM-sopimus voi tuoda haasteita saatavuuteen

Glencore heiluttelee kobolttimarkkinoita

Koronavirus testaa teknologia-alan toimitusketjujen resilienssin