Mining.comin tuottama EV Metal Index teki joulukuussa 2020 uuden hurjan ennätyksen. Taustalla on sähkö- ja hybridiautojen vahva myynti viime vuonna, vaikka vuosi muuten oli autokaupalle globaalisti umpisurkea. Akkumetalli-indeksin hurja meno tietää hyvää akkuraaka-aineiden tuottajille. Keliberiä varmasti ilahduttaa litiumin volyymin ja hinnan vahvistuminen. Mining.com uskoo litiumin ottavan tänä vuonna takaisin menettämiään asemia kokonaisindeksissä.

Rekisteröityjen sähkö- ja hybridiautojen akkumetallien arvoa seuraava Mining.comin EV Metal Index nousi joulukuussa 2020 kaikkien aikojen huippulukemiin eli 512,2 miljardiin dollariin. Tämä tarkoittaa indeksin arvon tuplaantumista vuoden takaisesta.

Joulukuussa nähdään tyypillisesti ryntäys autojen rekisteröinneissä, mutta vuoden 2020 joulukuun poikkeuksellista tasoa kuvastaa Mining.comin mukaan se, että joulukuun myynti vastaa lähes puolta vuoden 2017 koko vuoden myynnistä.

Vaikka vuoden 2020 alkukuukausina myynti laahasi vuoden 2019 myyntiä jäljessä koronan aiheuttamista häiriöistä johtuen, päädyttiin vuoden lopussa kuitenkin 23% yli vuoden 2019 tason.

Kuva 1. Sähkö- ja hybridiautojen akkumetallien arvo globaalisti dollareina. (Lähde: Mining.com)

Kapasiteetti kovassa kasvussa

Joulukuussa 2020 myytyjen sähköautojen akkujen kokonaiskapasiteetti oli yli 25 GWh, mikä tarkoittaa tutkimuslaitos Adamas Intelligencen mukaan 98,5% kasvua edellisvuoteen verrattuna. Tutkimuslaitos seuraa sähköautojen akkujen kemioita, kennotoimittajia ja tuotantokapasiteettia yli 90 maassa.

Joulukuun luvut nostivat koko vuoden kokonaiskapasiteetin yli 130 GWh tasolle, jossa on kasvua 40% vuoteen 2019 verrattuna.

Varmistaakseen tarkemman datan, EV Metal Index –lukuihin sisältyy ainoastaan lopulliset rekisteröinnit.

 

Kuva 2. Vasen akseli kuvaa nikkelin arvoa myydyissä sähköautoissa ja oikea akseli kuvaa nikkelin osuutta koko indeksin arvosta. (Lähde: Mining.com)

Tesla kärjessä

Mining.comin artikkelin mukaan Tesla oli selvä ykkönen, kun katsotaan kuinka paljon akkukapasiteettia eri valmistajat ovat puskeneet liikenteeseen. Tesla vastasi myös suurimmasta osuudesta nikkeliä ja kobolttia, koska sen NCM-katodeja käyttävät Kiina-mallit kävivät hyvin kaupaksi.  Jenkkimalleissaan Tesla käyttää NCA-katodeja, joissa koboltin osuus on pienempi.

Teslan katodimixin uskotaan muuttuvan jatkossa merkittävästi, kun LFP-akkuja käyttävä Model 3 lanseerattiin vuoden 2020 lopulla. Joulukuussa edullisemman ja pienemmät ajokilometrit tarjoavan mallin myynti Kiinan markkinoilla ja Euroopassa muodosti 30% yhtiön vuosimyynnistä, kertoo Adamas Intelligencen data.

Litiumin painoarvo indeksissä nousussa

Litiumin määrä myydyissä uusissa sähköautoissa pomppasi joulukuussa 112% edelliseen vuoteen verrattuna, päätyen yli 15 000 tonnin tasolle ensimmäisen kerran historiassa.

Kun litiumin hinta vielä kääntyi vuoden 2021 alussa nousuun, litium tulee todennäköisesti nostamaan osuuttaan EV Metalsi Indeksissä. Litium-alaindeksin osuus pudonnut vain kolmannekseen vuoden 2017 tasosta ollen nyt vain niukasti yli 20% kokonaisindeksistä.

Kuva 3. Hyviä uutisia Keliberin suuntaan: litiumin volyymit ja hintataso ovat nousussa. (Lähde: Mining.com)

(Julkaistu 18.2.2021)

Lähteet:

 

Lisää aiheesta: