Yhdysvaltain senaatin viime perjantaina hyväksymä ja presidentti Bidenin vahvistusta odottava Inflation Reduction Act (IRA) pitää sisällään päivitetyn version sähköautojen ostajille luvatusta 7.500 dollarin verohelpotuksesta, jota useat maat ovat kritisoineet, uutisoi Politico. Akkumineraalien ja -materiaalien markkinoiden näkökulmasta Yhdysvaltain kaavailemat vaatimukset kotimaisten ja kumppanimaiden tuottamien mineraalien käytöstä ovat ristiriitaisia.
Euroopan unioni varoitti viime viikolla, USA:n suunnittelema hankintatuki näyttää rikkovan maailman kauppajärjestön WTO:n sääntöjä ja voi johtaa huomattaviin ristiriitoihin USA:n ja EU:n pyrkimyksille taklata ilmastomuutosta, kertoo Politico artikkelissaan.
Euroopan komission edustaja Miriam Carcia Ferrer kertoi komission olevan hyvin huolissaan USA:n ehdotuksen vaatimuksesta käyttää kotimaisia raaka-aineita ja vaatimuksista valmistaa tuotteet paikallisesti.
Euroopan unioni on hyvin vihainen
Nykyisessä muodossaan USA:n kaavailema hankintatuki on selvästi puolueellinen ja se suosii tiettyjä mineraalirikkaita maita, Pohjois-Amerikan akku- ja autotuotantoa. Tilanteesta kärsivät Euroopasta Yhdysvaltoihin tuotavat tuotteet, jyrähtää Miriam Garcia Ferrer viestissään POLITICO-lehdelle.
Garcia Ferrerin mukaan Euroopan unioni kannustaa vahvasti Yhdysvaltoja poistamaan nämä epäreilut kohdat ehdotuksesta, jotta se täyttää WTO:n sääntöjen vaatimukset.
Puolueellista hankintatukea kritisoitu jo aiemmin
Massiivinen vero-, ilmasto- ja terveydenhuollon paketti pitää sisällään päivitetyn version 7.500 dollarin hankintatuen sähköauton ostajalle. Kyseistä kohtaa ovat jo aiemmin kritisoineet Euroopan unioni, Japani, Meksiko, Kanada, Etelä-Korea ja useat Euroopan maat, kertoo POLITICO.
Tästä huolimatta Inflation Reduction Act –esityksen lopullisessa sanoituksessa on mukana tuen edellytyksissä, että sähköauto tulee valmistaa Yhdysvalloissa, jotta se pääsee hankintatuen piiriin. Monilla eurooppalaisilla ja aasialaisilla autonvalmistajilla on tuotantoa Yhdysvalloissa, mutta ne tuovat myös valmiita autoja USA:n markkinoille.
Akuissa käytettävä paikallisia mineraaleja
Inflation Reduction Actin verohelpotukset myönnetään vain, jos tietty prosentti sähköauton akuissa käytettävistä kriittisistä mineraaleista on kaivettu tai jalostettu maassa, jonka kanssa Yhdysvalloilla on vapaakauppasopimus, tai ne on kierrätetty Pohjois-Amerikassa.
Prosentiksi on määritelty alkuun 40 prosenttia vuonna 2023, prosentti kasvaa asteittain aina 80 prosenttiin asti vuoteen 2027 mennessä, kertoo POLITICOn haastattelema asiantuntija.
Hankintatuen toisen puolikkaan saisi, jos Pohjois-Amerikassa valmistetun tai kootun akun komponenttien arvo ylittää vaaditun raja-arvon, joka lähtee 50 prosentista vuonna 2023 ja nousee 100 prosenttiin vuoteen 2029 mennessä.
Lisäksi hankintatuki jää kokonaan saamatta niiltä sähköautoilta, joiden akkumateriaalit tulevat esimerkiksi Kiinasta tai Venäjältä.
POLITICOn haastattelema asiantuntija muistuttaa, että EU-maissa hankintatukea saa niin eurooppalaisiin kuin ulkomaisiinkin autoihin.
EU:n edustaja muistuttaa, että Yhdysvallat ja EU ovat sopineet useita kaupallisia ristiriitoja presidentti Bidenin hallinnon aikana. Nyt EU:ssa ollaan huolissaan, tuleeko Inflation Reduction Actistä uusi ja merkittävä transatlanttinen kaupan este.
Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoa Teknologiapoolin toiminnasta: heikki.hernesmaa@teknologiateollisuus.fi
(Julkaistu 16.8.2022)
Lähteet:
- EU warns news U.S. EV tax credit appears to violate global trade rules. POLITICO, 9 Aug 2022. (tilaajille)
Lisää aiheesta:
USA:n Inflation Reduction Act voi olla hyvä juttu akkuvalmistajille mutta huono juttu Euroopalle