Kesällä kerroimme Teslan yhden perustajajäsenen uuden yhtiön saaneen 700 miljoonan dollarin pääomasijoituksen litiumioniakkujen kierrätysyhtiön rakentamiseen. Nyt Redwood Materials Inc. avaa suunnitelmiaan tarkemmin. Kyseessä ei olekaan kierrätysfirma, vaan yhtiö aikoo ottaa merkittävän sivuun USA:n akkumateriaalien markkinoista.
Redwood on lyhyessä ajassa noussut Yhdysvaltojen suurimmaksi litiumioniakkujen kierrättäjäksi. Mutta yhtiön perustaja J.B. Straubel ei lähtenyt Teslalta vuonna 2019 putsatakseen amerikkalaisten piironginlaatikot vanhoista kännyköistä. Hänen isompi tavoite on siirtää valtava siivu akkumateriaalien tuotannosta Aasiasta Yhdysvaltoihin, kertoo Bloomberg artikkelissaan.
Straubelin mukaan on sekä inspiroivaa että kauhistuttavaa nähdä niin monen maan ja autoyhtiön julistavan siirtymistään sähköautoihin. Mutta ennen kuin näin tapahtuu, pitää ensin tapahtua isoja asioita, korostaa Straubel.
Isolla asialla Straubel tarkoittaa sähköautojen akkumateriaalien tuotantokapasiteettia, joka laahaa pahasti perässä sähköautojen myyntiennusteita. Korjatakseen tilanteen Straubel on lähtenyt rakentamaan yhtä maailman suurimmista akkumateriaalitehtaista. Redwood, jolla on tällä hetkellä kolme laitosta Nevadassa, etsii parhaillaan sijoituspaikkaa uudelle laitokselle lähempää itärannikkoa.
25 miljardin dollarin edestä katodeja vuodessa
Uuden jättilaitoksen kustannusarvio on yli miljardi dollaria. Sen myötä Redwood pyrkii katodien merkittäväksi amerikkalaiseksi tuottajaksi.
Straubelin mukaan yhtiön USA:n tehdas tulee tuottamaan vuoteen 2025 mennessä materiaaleja 100 gigawattitunnin akkuihin vuodessa. Tämä määrä riittää noin 1,3 miljoonaan pitkän matkan sähköautolle vuodessa. Suuruusluokka on samaa tasoa Aasian suurimman tuottajan kanssa.
Vuoteen 2030 mennessä sama laitos kasvattaa kapasiteettinsa 500 GWh:n tasolle, lupaa Straubel. Tämän päivän hinnoilla se tarkoittaisi 25 miljardin dollarin edestä katodeja vuodessa. Redwoodin suunnitelmissa on rakentaa samanlainen tuotanto katodituotanto Eurooppaan vuoteen 2023 mennessä.
Mielenvikaiset luvut
”Nämä ovat ihan järjettömiä lukuja, mutta kun katsot, mitä markkinat tulevat tarvitsemaan”, selittää Straubel. ”Ovatkohan nämäkin luvut alakanttiin”, hän kysyy.
”Jonkun tämä on pakko tehdä. Tarvitaan itse asiassa vähintään neljä firmaa tekemään samanlaisia aggressiivisia, hulluja muuveja samaan aikaan rinnakkain”, haastaa Straubel.
Sähköautoja on vielä murto-osa autokannasta, mutta käänne on tulossa
Sähköautojen osuus koko henkilöautokannasta on tänä päivänä vain neljä prosenttia, mutta käänne on tulossa. Ainakin 15 maata ja 31 kaupunkia on ilmoittanut aikarajan, jolloin uusien polttomoottoriautojen myynti loppuu. Kärkipaikkaa pitää Norja, joka aikoo päästä tähän tavoitteeseen jo vuonna 2025.
Yhdysvalloissa presidentti Joe Biden allekirjoitti julistuksen, jonka tavoitteena on, että puolet USA:n automyynnistä on sähköautoja vuoteen 2030 mennessä. Amerikan suurin autovalmistaja GM on luvannut sähköistää autonsa vuoteen 2035 mennessä, kertoo Bloomberg artikkelissaan.
Näitä rohkeita lupauksia henkilöautojen sähköistymisestä vauhdittaa akkujen hintojen lasku. Aina kun akkujen globaali tuotanto tuplaantuu, niiden tuotantokustannus putoaa 18 prosenttia, kertoo BloombergNEF:n keräämä data. Tätä oppimiskäyrää draivaa investoinnit isoihin akkutehtaisiin, kuten Teslan Gigafactory Nevadassa. Taivaalla on kuitenkin yksi pilvi, joka uhkaa tätä kehitystä – akkumateriaalit.
Kiina tuottaa globaalisti yli 80 prosenttia akkumateriaaleista. Vaikka Eurooppaan ja Yhdysvaltoihin suunnitellut akkutehtaat auttavat haastamaan Aasian valta-asemaa, nekin ovat riippuvaisia Aasian jättimäisistä investoinneista akkumateriaalien tuotantoon.
Kuva 1. Näin seilaavat amerikkalaisten akkujen valmistukseen käytettävät materiaalit maailmalla – Suomikin on mukana kuvassa. (Kuva: Bloomberg 2021)
Ei pelkkä kierrätysfirma
Kun Straubel lähti Teslalta, yksi syy päätökseen oli kasva huoli globaalien toimitusketjujen pullonkauloista, kertoo Bloomberg artikkelissaan. Autonvalmistajat alkavat vihdoin kiinnittää huomiota akkujen valmistukseen, mutta eivät ole olleet kovin kiinnostuneita vähemmän seksikkäistä akkujen komponenteista, täräyttää Straubel.
Redwoodin liiketoiminta rakentuu kolmesta osasta: kierrätys, kuparikalvojen valmistus anodeihin ja katodien valmistus. Kierrätyksen pääpaikka on Carson City Nevadassa. Yhtiö aloitti hiljattain rakennustyöt Story Countyssä, myöskin Nevadassa, valmistaakseen kuparikalvoja, joista on akkuteollisuudessa pulaa. Katoditehdas tulee olemaan suurin projekti, sanoo Straubel.
Kierrätysmateriaali ei riitä
Yhtiön tavoite valmistaa 100 GWh edestä akkuja vuonna 2025 tarkoittaa, että se ei pärjää pelkällä kierrätysmateriaalilla. Toisin kuin kulutuselektroniikan kohdalla, sähköauton käyttöönotosta menee pitkä aika siihen, kunnes niiden akkuja päästään kierrättämään. Jos akut päätyvät uudelleenkäyttöön vaikkapa energiavarastoina, pidentyy aika entisestään.
Tänä päivänä sähköautojen ajovoima-akut muodostavat vain noin 10 prosenttia Redwoodin kierrätysmäärästä.
”Yritämme nostaa kierrätysmateriaalin osuuden mahdollisimman korkealle, mutta kaikki riippuu siitä, miten kierrätysmateriaalia on saatavilla”, selittää Straubel. ”Sekin on jo ihan ok, vaikka käyttäisimme 50 % tai ylikin neitseellistä raaka-ainetta.”
Straubel on luottavainen sen suhteen, että tulevina vuosikymmeninä kierrätysmateriaalit tullaan käyttämään lähes koko akkutuotantoon maailmassa. Kierrätys on jo nyt kannattavaa. Ennen pitkää ne yritykset, jotka eivät hyödynnä kierrätysmateriaalia akuissaan, eivät pysty kilpailemaan hinnalla, hän arvioi. Myös Redwoodin haastajat, kuten amerikkalainen Battery Resources Inc., kanadalainen startup Li-Cycle Holdings Corp., ja perinteinen kiinalainen toimija GEM Co., ovat samaa mieltä tästä ennusteesta.
Kuva 2. Akkukierrättäjien kulta-ajat ovat vielä edessä päin. (Kuva: Bloomberg 2021)
Redwoodin lähtö mukaan katodituotantoon on merkittävä siirto sähköautoteollisuuden näkökulmasta, arvioi BNEF:n analyytikko James Frith Bloombergin artikkelissa. Katodi ei ole pelkästään akun suurin kustannuserä, se on myös akkutuotannon saastuttavin osa. Toimitusketjun saaminen paikalliseksi Yhdysvaltoihin vähentäisivät dramaattisesti akkutuotannon päästöjä, arvioi Frith.
”Kyseessä olisi yksi maailman suurimmista katoditehtaista”, sanoo Frith. ”Jos sen avulla päästään eroon pitkistä toimitusketjuista, ja jos käytetään vähemmän neitseellisiä raaka-aineita, eliminoidaan huomattava osa akkutuotannon päästöistä.”
166 iPhonen koboltit riittää yhteen Teslan akkuun
Vaikka kierrätysyritykset ympäri maailmaa odottavat kieli pitkällä sähköautojen akkujen päätymistä kierrätykseen, voi kulutuselektroniikan kierrätys tarjota yllättävän paljon apua raaka-ainepulaan. Kulutuselektroniikassa käytetään akkuja, joissa on paljon kobolttia, jota kaikki himoitsevat.
BNEF on laskenut, että yhden Tesla Model Y –sähköauton akkua varten tarvittaisiin 6 147 kierrätetyn iPhonen akkujen sisältämä litium, mutta vain 166 iPhonen akkujen koboltti riittäisi Y-mallin akun valmistukseen. Teslan määrätietoinen työ koboltin osuuden vähentämiseksi akuissa näyttää tuottaneen tulosta.
Myös Straubel sanoo, että vanhoissa elektroniikkalaitteissa on todella paljon kobolttia.
Toim.huom. Täytyy tunnustaa, että J.B. Straubelin tarinat ovat kuin suoraan tv-elokuvasta “Kun Hunttalan Matti Suomen osti”. Toisaalta Northvolt on hyvä esimerkki siitä, että hurjatkin visiot voivat toteutua, kun on oikeat ihmiset puikoissa ja rahoitusta järjestyy riittävästi. Redwoodin saama 700 miljoonan dollarin rahoituspaketti osoittaa, että ainakin amerikkalaisiin tarina “Amerikan akkutehtaasta” uppoaa. Euroopan osalta Redwood voi törmätä aika paljon haastavampaan markkinaan. Bloombergin jutun hämmästyttävin tietoa oli, että 166 iPhonen koboltti riittää Model Y -mallin akun valmistukseen. Uskomaton juttu.
Kriittisemateriaalit.fi-sivusto on Huoltovarmuuskeskuksen Teknologiapoolin hallinnoima sivusto, joka seuraa suomalaisen teollisuuden kannalta kriittisten metallien ja mineraalien sekä elektroniikkakomponenttien markkinoiden kehitystä erityisesti jatkuvuudenhallinnan ja huoltovarmuuden näkökulmasta. Lisätietoja: jarkko.vesa(at)notinnovatedhere.fi
(Julkaistu 16.9.2021)
Lähteet:
- A Tesla Co-Founder Aims To Build an Entire U.S. Battery Industry. Bloomberg Linea, 14 September 2021.
Lisää aiheesta: